Wijnbeurzen: steeds vroeger

De wijnbeurzen, historisch gezien gericht op de eindejaarsaankopen (de feesten, de cadeaus), en typische “herfstfestivals, zijn voor de meeste enseignes “zomerfestivals” geworden.

 

Net als vorig jaar is het Makro die met de vijandigheden is begonnen, pal voor het begin van het nieuwe schooljaar (28 augustus tegenover de 31e vorig jaar). En vervolgens kwam Intermarché (4-23 september). Dan gaat het verder met Delhaize – met negen dagen voorsprong ten opzichte van 2011 – die zijn “wijnmaand” aanbiedt van 6 september tot en met 3 oktober. Dan komen, op dezelfde dag, de twee andere “giganten” van onze distributie. Carrefour hyper (12 september – 1 oktober) en Colruyt met zijn “wijnfestival” (12 september – 9 oktober). En daarna zijn we bij Carrefour market (en de voormalige Champion enseignes, 26 september – 14 oktober). En zoals elk jaar kijken we uit naar Cora, die zich in zijn persbericht presenteert als “de belangrijkste beurs van België” (2-31 oktober).

 

Makro

 

Moet nog verder bekendmaken dat de toegang tot zijn winkels niet uitsluitend voor professionals is (kaart verkrijgbaar bij de receptie). De aanbiedingen? Voornamelijk 4+1 en 5+1. Met interessante uitstapjes buiten Frankrijk (Italië, Portugal, Argentinië).

 

Intermarché

 

De nieuwe wijnkoper van de Belgische Musketiers, Dimitri Pitsinos, heeft het voorbeeld van Cora begrepen. Hij heeft in het weekend voorafgaand aan het begin van de beurs drie dagen van proeverijen georganiseerd op evenveel verschillende plaatsen. Aanwezigheid van enkele producenten (en importeurs), betaalde proeverij met terugbetaling na aankoop. Een nieuwtje dit jaar: de duidelijke opening naar niet-Franse wijnen… Waaronder een Belgische!

 

Delhaize

 

De “wijnmaand” voor het enseigne met de leeuw dat nooit van het woord “beurs” heeft gehouden. Op het menu: soms aanzienlijke kortingen op bepaalde wijnen (van -15 tot -30%), weer talrijke Bordeauxwijnen uit 2009, kwaliteitsreferenties (“premium” kwaliteiten), wijnen van het zuidelijk halfrond (Chili, Zuid-Afrika, Australië), in de winkel maar ook op hun website verkrijgbaar, en proeverijen in de winkel tijdens de weekenden van de actie.

 

Carrefour

 

Verschillende data voor hun enseignes “hyper” en “market” (de laatste nemen, met ingang van dit jaar, de voormalige Championwinkels over die door Mestdagh zijn omgevormd). Ook hier ligt het accent op de Bordeaux van 2009 en tegen elke prijs… Van de eenvoudige rode Bordeaux van onder de € 4 tot de Château Angélus van € 329. Maar dat is nog niet alles. Naast Frankrijk staan ook talrijke andere, veel te weinig bekende landen in de schijnwerpers. Bijvoorbeeld Griekenland, Bulgarije en Portugal. Ook gratis aanbiedingen (zelfs 1+1). En verder, zoals altijd bij Carrefour: bij aankoop van 24 flessen (zelfs gemengd) geldt 10% extra korting.

 

Colruyt

 

“Rode” prijzen, “extra korting” (vanaf 2 flessen 15%, vanaf 6 flessen 20%). Uiteraard op vertoon van de getrouwheidskaart. Tot zover de klassieke acties van de distributeur uit Halle. Maar dit jaar zal een originele promotie de liefhebbers zeker en vast aantrekken. Bij acht aangeboden wijnen kan de klant bij aankoop van zes dezelfde flessen gratis een magnum van deze wijn meenemen. Een proeverijweekend zal een prima gelegenheid zijn om deze acht wijnen te ontdekken, in alle winkels.

 

Cora

 

De wijnbeursgids van dit merk, traditioneel de laatste die op het toneel verschijnt, is dit jaar nog dikker: van 40 bladzijden en 440 producten in 2010 zal hij dit jaar groeien naar 56 bladzijden met 515 verschillende wijnen. En dan zijn er ook nog 500 referenties in het permanente assortiment. Een gids die vanaf eind september huis-aan-huis verspreid zal worden. En evenals alle andere jaren biedt Cora zijn (talrijke) fervente liefhebbers voorafgaand aan de wijnbeurs op vijf verschillende plaatsen een proeverij aan (geen aankopen), in aanwezigheid van producenten.

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen