Match Food & More: De sleutelelementen van het concept

Een volledige keten
Match Food & More wordt niet zomaar een grotere Match. En het is ook geen hypermarkt: voedingsproducten domineren. De beschikbare oppervlakte wordt gebruikt om veel comfort te geven, maar biedt ook een enorme keuze op het gebied van voedingsartikelen. Het assortiment telt niet minder dan 33000 producten!

 

Kritische massa
Het concept vereist minimaal 3500 m² verkoopoppervlakte. De eerste winkels zullen het licht zien op de sites die vorig jaar gesloten werden door Carrefour: Ronse, Eupen (+ 4.000 m2) en natuurlijk Jumet, waar het kan uitgesmeerd worden over maar liefst 5500 m². Dat belooft alvast spectaculair te worden. Maar er zitten nog drie sites in de pijplijn.

 

Voedsel en vers krijgen de prioriteit
Het doel: zich profileren als versspecialisten. De voeding is hier goed voor 67% van de verkoopoppervlakte (32% wordt ingenomen door verse voeding, 35% door droge voeding, inbegrepen dranken en dierenvoeding), de non-food kreeg 13% toegewezen en 15% werd voorzien voor “Les délices de mon moulin”, de zeer mooie bakkerij-banketbakkerijketen, terwijl de rest van de oppervlakte wordt gebruikt voor dienstverlening of promotionele activiteiten.

 

Dienstverlening
Match Food & More plaats de glazen werkateliers in het hart van de winkel. Op de traiteurtoog na, wordt de traditionele dienstverlening ingeruild voor voorverpakte producten. Maar de transparantie zet de lokale expertise extra in de verf. Hun positionering als versspecialisten zal de keten voor de ogen van het cliënteel hard maken: de wokgroenten worden bijvoorbeeld ter plaatse bereid en gesneden.

 

Kwaliteitslijn
De keten gaat zeer ver om de versafdeling te animeren. Een vertegenwoordiger trekt bijvoorbeeld elke ochtend naar Rungis om er de mooiste producten te verzamelen en omiddellijk naar de winkels te sturen.

 

Prijs en promotie
Marc Tricot, gedelegeerd bestuurder van Match, vertrouwde ons tijdens het interview toe dat Match Food & More zijn eigen prijzenpolitiek zal hanteren en die zal scherp zijn. Langs de andere kant installeert de keten promotionele wegwijzers en een zeer krachtige tête de gondole, beiden gelinkt aan een specifieke folder.

 

Open op zondag
En een belangrijke extra voor een nieuwe keten die snel zieltjes wil winnen is natuurlijk het feit dat ze open is op zondag. In het geval van Match Food & More is dat van 8 tot 13h. En de winkel in Eupen, vlakbij een toeristische zone, is zelfs open tot 18h.

 

Lees ook:Match Food & More: eerste indrukken
Fotos

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen