Consumenten gebruiken steeds meer het internet en smartphones om hun te helpen voor hun aankoopbeslissingen. Maar liefst negen op tien informeert zich online voor hij een aankoop doet. Dat is één van de conclusies van een onderzoek van DigitasLBi

DigitasLBi, de digitale poot van marketinggroep Publicis, onderzocht de invloed van het internet en smartphones op het shopgedrag van consumenten in 12 landen, waaronder België. De opvallendste conclusie? Winkelen en surfen zijn onafscheidelijk geworden voor de consument. 

87% van de consumenten zoekt online informatie op over een product voor het aan te schaffen in de winkel. “Research Online, Purchase Offline (ROPO)”, noemt dat. En hoewel de overgrote meerderheid (63%) die opzoeking op een desktop doet, rukt ook het gebruik van de smartphone op. De helft van alle ondervraagden zegt dat de smartphone de manier waarop ze winkelen heeft beïnvloed. 69% van gebruikt zijn telefoon om zijn in-store winkelervaring te verbeteren via apps (26%), opzoekingen (41%), foto’s door te sturen (22%) of vrienden te contacteren (34%). Toch blijft de winkel de grootste bron van productinformatie in België (21%).

Een ander fenomeen dat daarbij de kop opsteekt is dat van showrooming: in de winkel informatie opdoen om het product later ergens anders te kopen. De prijs blijkt daarbij doorslaggevend. 58% van de Belgen zou immers de winkel verlaten bij een prijsverschil van minstens 5%. Als het product elders 10% goedkoper is, zou zelfs 88% van de consumenten het niet in de winkel kopen.

 “Retailers moeten zich aanpassen om de consumenten een in-store ervaring te bieden die even opwindend, nuttig en persoonlijk is als de online shopping”, zegt José Fernandez, Managing Director DigitasLBi België.

Want hoewel België relatief achterloopt op vlak van digitaal shoppen, zijn de consumenten hier klaar voor een omschakeling, klinkt het. Slechts 15% van de Belgen deed een aankoop op zijn smartphone, tegenover 76% van de Chinezen. Maar dat percentage groeit wel snel bij ons. Retailers omarmen dus best de mobiele toepassingen, klinkt het. Zo is een meerderheid van de Belgen bijvoorbeeld vragende partij voor meer innovaties zoals digitale spiegels en interactieve terminals. Aan de retailers dus om op deze vraag in te spelen.