FMCG-merken onder druk

P&G stelt zijn winstverwachting neerwaarts bij
Procter & Gamble herziet zijn winstverwachtingen voor het boekjaar dat eind juni afloopt en beroept zich daarbij met name op een vermindering van de verkoop en ongunstige wisselkoersen.

 

De Amerikaanse reus voor verzorgingsproducten en cosmetica had afgelopen februari zijn winstverwachtignen al verlaagd. Zijn lopende winst per aandeel zou voor het kwartaal dat eind juni afloopt tussen de 0,75 en 0,79 dollar uitkomen, tegen de marge van 0,79 à 0,85 dollar die aanvankelijk was voorzien. P&G verwacht tussen april en juni een omzetstijging van 2 à 3%, terwijl de verwachting 4 à 5% was. Zonder neveneffecten zouden de verkopen 1 à 2% teruglopen.

 

“De herziening van de perspectieven van de groep voor het vierde kwartaal vloeit voornamelijk voort uit het feit dat de omzetgroei tegenvalt vanwege achterblijvende groei van de markten en een broos marktaandeel in de ontwikkelde landen en door de negatieve effecten van de wisselkoersen”, aldus een verklaring van de groep in een persbericht.

 

Procter & Gamble voorziet voor het volgende boekjaar onder gelijkblijvende omstandigheden een omzetgroei tussen de 2 en 4%.

 

 

Danone geeft een winstwaarschuwing af
Danone heeft op deze dinsdag de 19e juni een winstwaarschuwing uitgebracht. De groep zou sinds het eind van het eerste kwartaal te kampen hebben met een situatie waarin de consumptie snel en aanzienlijk sterker terugloopt, vooral in Spanje. Bovendien kwam de inflatie van de grondstofkosten hoger uit dan sinds begin dit jaar werd verwacht.

 

Danone bevestigt echter zijn groeidoelstelling voor de omzet en de cash flow. De operationele marge zou onder vergelijkbare omstandigheden met 50 punten dalen. Deze aanpassing van de doelstelling heeft als doel de nodige acties in Zuid-Europa in gang te zetten terwijl de verkopen en winstgevendheid van de groep elders in de wereld worden voortgezet.

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen