De sceptici van online-aankopen krijgen vandaag geen ongelijk. Uit onderzoek van de economische inpectie bij 875 Belgische consumentenwebsites blijkt dat wie koopt op internet frequent belazerd wordt. Maar liefst 711 online shops waren in overtreding, vier op vijf lappen één of meerdere wettelijke verplichtingen aan hun laars, één op drie misleidt de consument, bijvoorbeeld op vlak van de prijs. Verzendkosten en belastingen worden meer vergeten, dan vermeld en 56% van de gecontroleerde sites informeert de consument niet correct over het recht om af te zien van een aankoop.

Maar niets is wat het lijkt want de resultaten van bovenstaand onderzoek staan in schril contrast met wat Comeos een dikke maand geleden wereldkundig maakte. Begin juni meldde Comeos dat de Belgische e-commerce eindelijk volwassen is geworden. Uit onderzoek van Insites onder meer dan duizend Belgen bleek het vertrouwen in e-commerce in drie jaar tijd met 70 procent gestegen te zijn. Bijna de helft van de Belgen kocht vorig jaar iets online en er werd een kwart meer gespendeerd. En het meest opmerkelijk: de online shoppers bleken uit dit onderzoek zeer tevreden te zijn, 96 procent had een probleemloze koopervaring én de e-shopper blijkt ook zeer loyaal, liefst 89% heeft de intentie online te blijven aankopen.

In totaal kreeg de inspectie vorig jaar 107 klachten over buitenlandse websites, waarvan 97 uit Nederland, die onder meer illegaal tickets voor concerten en andere evenementen in België verkochten. Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) in België kreeg datzelfde jaar 1822 klachten van consumenten die een product of dienst hadden gekocht op het internet. Volgens de federale overheidsdienst Economie zijn de problemen met kopen op internet voorlopig nog niet de wereld uit. De belangrijkste reden daarvoor is de wirwar aan regels en reglementingen die van land tot land (ernstig) verschillen.

Een goede manier om de betrouwbaarheid van een e-shop te controleren is of de website in het bezit is van een kwaliteitslabel. Zo zijn er bepaalde labels – in België en het buitenland – die garanderen of een website veilig is of niet.

In België zijn er verschillende instanties die een dergelijk label aanbieden. Het eerste label op de Belgische markt was BeCommerce. Zij hebben 235 webwinkels onder hun hoede en dit label is erkend door de Europese Commissie. Daarnaast bestaat er in België ook het label van safeshops.be. En in Vlaanderen is er het Unizo E-commercelabel en het e-tic label van het Agentschap Ondernemen. De vraag rijst of we op den duur in dit opbod aan labels het bos nog tussen de bomen kunnen zien. Een oplossing zou een officieel Europees kwaliteitslabel zijn, maar dat bestaat vooralsnog niet. In onze buurlanden zijn er ook labels die een garantie van kwaliteit bieden zoals Thuiswinkel waarborg, FIA-Net, Internet shopping is safe en EHI Geprufter Online-Shop en Trusted Shops. Het label garandeert dat de website veilig is, maar als je echt zeker wilt zijn, kan je ook nagaan bij de instantie of de verkopende partij wel echt over het label beschikt. Hij kan het immers ook kopiëren of er zelf een creëren.