Colruyt blijft goedkoopste, Albert Heijn volgt op de voet

Colruyt is ook dit jaar de goedkoopste supermarkt in België, op de voet gevolgd door Albert Heijn en Red Market. Dat blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse prijsonderzoek van Test-Aankoop. Het prijsverschil tussen de goedkoopste en duurste ketens is op zijn beurt dan wel weer kleiner dan de voorbije jaren.

 

Test-Aankoop bezocht 738 supermarkten en vergeleek de prijzen van 136.814 producten. Deze werden onderverdeeld in drie grote groepen. Enerzijds vergeleek het de prijzen van de merkproducten uit het aanbod. Anderzijds werd gekeken naar de groep van de eersteprijsproducten zoals Everyday, Winny en 365. De derde groep bestaat uit producten van huismerken zoals Carrefour, Delhaize en Boni Selection.

 

Merkproducten

 

In de groep van de merkproducten is Colruyt koploper. In tegenstelling tot de voorbije twee jaar moet de keten deze eerste plaats niet delen met Red Market. Hoewel de keten weinig ademruimte heeft, Colruyt wordt namelijk op de hielen gezeten door zowel Red Market als Albert Heijn. Colruyt beseft maar al te goed dat haar positie bedreigd wordt door deze harddiscountketens en verlaagt bewust haar prijzen van filialen in de buurt van een Red Market of Albert Heijn. Het verschil met Makro wordt daarentegen elk jaar groter. Drie jaar geleden bedroeg dit nog twee procent, dit jaar maar liefst zes procent. Tegelijkertijd wordt het verschil tussen Colruyt en de duurste ketens dan weer elk jaar kleiner. Vorig jaar was Smatch vijfentwintig procent duurder, vandaag amper dertien. Ook dit jaar maken de duurste ketens deel uit van de Delhaize-groep.
 

Eigen merken

 

Nieuw dit jaar bij het prijsonderzoek is de cluster 'eigen merken', waarin zowel de eersteprijsproducten als de huismerken ondergebracht worden. Harddiscountketens maken immers geen onderscheid tussen beide categorieën waardoor ze nu als één totaalpakket behandeld worden. Binnen de categorie huismerken is Leader Price het goedkoopst, Boni Selection van Colruyt volgt op de tweede plaats. Ook hier zijn de ketens van Delhaize-groep het duurst. Bij de eersteprijsproducten delen Colruyt en Leader Price de eerste plaats. Bij harddiscounters als Aldi en Lidl ligt de kwaliteit van de producten dichter bij die van de huismerken van hun concurrenten, terwijl de prijzen tussen die van de huismerken en de eersteprijsproducten liggen.

 

Mix van pakketten

 

Omdat de consument meestal een mix koopt van huismerken, eersteprijsproducten en merkproducten is ook de prijs van een mix van pakketten onderzocht. Daaruit blijkt dat Colruyt de goedkoopste is en Albert Heijn met twee punten verschil in haar wiel hangt. Hiermee is Albert Heijn met maar liefst twee plaatsen gestegen in het klassement.

Auteur: 

Coralie Gilissen

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen