Carrefour groeit verder op thuismarkt

Carrefour

 

De Carrefour Group heeft in 2013 zo’n 10% meer winst gemaakt. Het herstel van de retailer zet zich dus verder, vooral dankzij goede resultaten op de Franse thuismarkt. Al snoepen de wisselkoersen heel wat winst en omzet af.

 

De jaarresultaten die Carrefour bekend heeft gemaakt, bevestigen over het algemeen degene die in januari al gepubliceerd werden. Over heel 2013 boekte Carrefour 9,8% meer winst bij constante wisselkoersen (2,24 miljard euro) dan het jaar ervoor. Bij actuele wisselkoersen blijft er echter maar 5,3% winstgroei over. De wisselkoersen hebben ook hun effect op de omzetcijfers. De omzet (74,9 miljard euro) daalde in 2013 met 1%. Bij constante wisselkoersen was er echter een groei van 2%, zonder de petrol-activiteiten was dat zelfs +2,5%. De nettowinst van de groep bleef stabiel (+0,3%) op 1,26 miljard euro.

 

Frankrijk: +1%

Carrefour presteerde het afgelopen jaar opvallend goed op de Franse thuismarkt. De retailer realiseerde een omzet van 35,4 miljard, een groei van 1% (excl. petrol). Alle formaten gingen erop vooruit: de hypermarkten met +0,7%, de supermarkten met +0,6%  en de buurtformules met +4%. De investeringen die Carrefour deed om zijn prijsimago op te krukken en om winkels te renoveren lijken dus hun vruchten af te werpen. Verder steeg de courante bedrijfswinst met 30% (1,2 miljard) en nam de operationele marge met 3,4% toe.

 

Europa: -2,8%

In de rest van Europa daalde de omzet met 2,8%. Maar Carrefour spreekt wel van een verbetering in de verkopen in de tweede jaarhelft, onder andere in Spanje. In België steeg de verkoop van 3,913 miljoen euro naar 3,968 miljoen (+1,4%).

 

Groeilanden: +9%

In de groeilanden (omzet +9%) doet Carrefour het goed, vooral in Latijns-Amerika, waar de omzet met 12,3% groeide.

 

Auteur: 

Joram De Bock

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen