Carrefour boekt omzetstijging in België na eerst jaarhelft

De supermarktketen Carrefour heeft in het eerste semester van dit jaar 2,7 procent meer omzet geboekt, vergeleken met dezelfde periode in 2010 en tegen constante wisselkoersen. Het tweede kwartaal was volgens Carrefour "moeilijker", met een omzetstijging van 'maar' 1,6 procent. De omzet bedroeg in het eerste semester van 2011 ongeveer 44,6 miljard euro, waarvan 22,4 miljard in het tweede kwartaal werd gerealiseerd.

 

 

Het bedrijfsresultaat van de Franse groep voor het eerste semester bedraagt naar verwachting 760 miljoen euro, ten opzichte van 989 miljoen euro in het eerste semester van vorig jaar (exclusief het Spaanse discount-onderdeel Dia). Dat komt neer op een daling van ongeveer 23 procent. In hun financieel rapport schrijft Carrefour deze daling vooral toe aan Frankrijk. In de opkomende markten boekt Carrefour wel een stevige groei.

 

In België rekent de groep op een omzetstijging van 6,7 procent, gezuiverd van kalendereffecten en wijzigingen in brandstofprijzen. Daarbij moet wel rekening gehouden worden met het feit dat de omzet vorig jaar zwaar onder druk kwam te staan door de acties en stakingen die werden georganiseerd tegen de herstructureringen van de Belgische Carrefour-tak. Carrefour zelf laat echter duidelijk verstaan dat er achter de omzetgroei ook andere evoluties schuilgaan. Zo is er de omzetstijging van 10,1 procent bij de Belgische hypermarkten. Dit is volgens Carrefour een duidelijk teken dat de herstructureringen hun vruchten afwerpen. Carrefour boekte in ons land een omzet van 1,048 miljard euro in het tweede kwartaal van 2011. In het hele eerste semester was dat 2,038 miljard euro. Het totale marktaandeel van Carrefour in België daarentegen is wel gedaald naar 22,7 procent. Dit betekent dat ze hun grootste concurrenten Delhaize (25,9 procent) en Colruyt (24,6 procent) moet laten voorgaan.

 

 

Casino

 

De grootste tegenvaller voor Carrefour komt dan weer uit een totaal andere markt, namelijk Brazilië. Daar heeft de Franse groep de strijd om de markt verloren van hun grote rivaal Casino. Carrefour is er niet in geslaagd om de fusie met de Braziliaanse nummer één, de groep Pao de Açucar, rond te krijgen. De Braziliaanse overheid heeft afgelopen dinsdag haar steun voor een fusie van de Braziliaanse Carrefour-tak met Pao de Açucar ingetrokken. Casino heeft met 43,1 procent een aanzienlijk belang in Pao de Açucar en kantte zich tegen een verwatering van haar aandeel.

 

Het plan voor de fusie kwam van de Braziliaanse zakenman Abilio Diniz. Ook hij gooide afgelopen dinsdag de handdoek in de ring nadat de raad van bestuur van Casino het aanbod tot fusie had afgewezen en ook de Braziliaanse investeringsbank BNDES zich terugtrok uit de operatie omdat er geen overeenkomst tot stand kwam tussen de partijen.

Auteur: 

Gondola Magazine

categorie: 

Bord-Bia - NL - SIDE

Laatste productlanceringen