Carrefour heeft gisteren (20 november) de allereerste Belgische drive geopend. Het zal zeker niet de laatste zijn, want Carrefour wil op termijn 50 drives installeren in ons land. Gondola was ter plekke en brengt voor u verslag uit.

De drive-formule van Carrefour heeft de naam drive.be gekregen, zoals u al kon lezen op onze site. Drive.be is niet zomaar een service, maar een vierde formaat dat naast Carrefour hypermarkten, express en market staat. Elk formaat heeft immers zijn missie, en ook zijn kleur. Die van Carrefour Drive.be is een origineel fuschia geworden, een kleur die door nog geen enkele retailer opgeëist werd in België.

De bedoeling is duidelijk om drive.be even populair te maken als de drive-formules in thuisland Frankrijk. Een eerste slag heeft Carrefour alvast thuisgehaald door de domeinnaam www.drive.be te claimen. Een gebruiksvriendelijke website waarop klanten kunnen kiezen uit maar liefst 15.000 referenties.

Hoe gaat het in zijn werk? Alle bestellingen die voor 23u geplaatst zijn, kunnen de volgende dag al opgehaald worden. En dat zonder de auto te verlaten. De klant identificeert zich aan het ophaalpunt aan de zuil (waarvan er twee zijn in Oudergem), ofwel met zijn Carrefour Bonus Card ofwel met zijn bestelnummer. Het personeel komt dan onmiddelijk zijn bestelling brengen, en zelfs in de wagen plaatsen. De klant kan eerst wel nog de bestelling controleren voor hij betaalt. En ook betalen doet hij aan een zuil. De dienst is gratis vanaf bestellingen boven €150, anders kost die €4,50 (50 cent goedkoper dan Collect&Go van Colruyt!).

Deze hele procedure samen neemt niet meer dan 5 luttele minuten in beslag, of tot vier keer minder tijd dan de hybrideformules Collect&Go, Delhaize Direct, of… Carrefour online. Bij die dienst moet de klant zich immers nog parkeren en de goederen zelf gaan ophalen in de winkel. Toch zal Drive.be Carrefour online niet vervangen. De oude dienst blijft beschikbaar in 45 winkels, of toch zolang de drive er niet geïnstalleerd wordt. De Regionaal directeur van de Brusselse hypermarkten verbergt ook niet dat de resultaten van Carrefour online globaal tegenvielen, en dat de testfase van de drive in Oudergem al meteen betere resultaten kon voorleggen. Zo worden er gemiddeld vier keer zo veel bestellingen gedaan (meer dan honderd per week), waarvan 60% in het weekend werd opgehaald door een gezin van tweeverdieners.

Na Oudergem opent morgen al een tweede drive in Evere. In december volgt Mont-Saint-Jean en later zullen ook Drogenbos, Ans, Herstal en Kuringen een drive krijgen. Arnaud de Lauzières, Directeur van de hypermarkten, zegt dat de locaties werden uitgekozen in functie van hun ligging nabij belangrijke verkeerskruispunten. Op lange termijn (al is het niet duidelijk tegen wanneer) zal Carrefour 50 drives openen op Belgisch grondgebied en zouden er zelf «solo» drives komen. Drives die niet «gesteund» worden door een supermarkt dus. In Frankrijk is deze formule alvast razend populair geworden nadat Auchan met zijn Chronodrive begon. In België zijn er echter stedenbouwkundige voorschriften van kracht die een gelijkaardige virale expansie van de drives niet mogelijk maken.

Een verslag in beelden

Een ploeg van zes personen houdt zich exclusief bezig met deze service, dat is het dubbele van de ploeg die in Oudergem werd ingezet voor Carrefour online.

Als drive.be zich bij een Carrefourwinkel bevindt, gebeurt de ‘picking’ in de winkel zelf.

Om de bestellingen en voorbereidingen te kunnen opvolgen, is het personeel uitgerust met PDA’s.

Carrefour heeft ervoor gekozen om de bestellingen in papieren zakken te verpakken. Ze volgen dus niet het principe van de Franse Drive waar er gebruik gemaakt wordt van herbruikbare plastic containers. De reeds voorbereidde bestellingen worden bewaard in een aparte ruimte, indien nodig gekoeld.Drive.be, een volledig apart formaat, maakt gebruik van zijn eigen kleurcode... die blijkbaar voor de nodige interne discussies heeft gezorgd!

De fuschia-tint is zeker origineel: het refereert op geen enkele manier aan een concurrerend enseigne. Een klein punt van kritiek: er ontbreekt een zekere consistentie in de uitvoering: de hele ‘flashy’ tint van drive zone komt niet echt overeen met eerder donkere (en meer ‘classy’) paars van de uniformen en andere communicatiemiddelen.

De klant identificeert zich in de Drive met zijn Carrefour Bonuskaart of zijn bestelnummer.

Het personeel zet de producten zelf in de koffer van de wagen.

De klant kan zijn bestelling nakijken alvorens te betalen.

De Drive van Oudergem bevindt zich buiten, op de parking.

Die van Evere is toegankelijk in de ondergrondse parking van de winkel.

De omgeving van de drive wordt gecontroleerd met behulp van bewakingscamera’s. Om de veiligheid van het personeel te verzekeren, maar ook om elke poging om te vertrekken zonder te betalen in de kiem te smoren.