Carrefour start midden februari met het testen van de vierdaagse werkweek. Bij Action werd de mogelijkheid begin dit jaar ingevoerd. 10% van het personeel maakt er gebruik van. Bij andere retailers is er weinig interesse.

Sinds november vorig jaar kunnen werknemers in ons land kiezen om een voltijdse week in vier in plaats van vijf dagen te doen, in samenspraak met hun werkgever. Bedoeling is de balans tussen werk en privé te verbeteren en mensen langer aan het werk te houden. Carrefour gaat nu de mogelijkheden van de regeling bekijken. “Carrefour staat open voor een vierdaagse werkweek. We starten midden februari een test in één van onze winkels en zullen de resultaten hiervan analyseren”, zegt woordvoerder Siryn Stambouli. "De 4-dagen werkweek geeft de medewerkers meer mogelijkheden om hun werk-privéleven te organiseren en dus een beter evenwicht te vinden. Anderzijds is het ook een manier om transportkosten en -tijden te verminderen." Voor bedrijven kan de vierdaagse werkweek een wapen zijn om mensen aan te trekken op een moment dat er schaarste is op de arbeidsmarkt. Discountketen Action voerde het systeem begin dit jaar in, via een aanpassing van de cao. Verkopers die tot 28 uur per week werken de vierdaagse werkweek vrijblijvend kunnen testen. Als de test tegenvalt, kunnen ze terug naar hun oude uurrooster, zegt Kevin Kiggen van ACV Plus aan De Morgen. Volgens de vakbond is er in de retailsector bij 80% van het personeel interesse voor het idee. Bij Action hebben tot nu toe zo’n 300 mensen op een totaal van 3.000 werknemers zich ingeschreven.

Bij foodretailers in ons land is er weinig of geen interesse om de vierdaagse werkweek in te voeren. “Colruyt Group heeft het bekeken voor onze afdeling verkoop en logistiek, maar we gaan het niet invoeren”, zegt woordvoerder Hanne Poppe. “In de verkoop moeten we de openingstijden kunnen waarborgen. Rekening houdend met de krapte op de arbeidsmarkt is het daarom niet opportuun om het in te voeren. In de logistiek werken we in ploegen, waardoor het organisatorisch moeilijk is. We proberen wel op een andere manier flexibiliteit aan te bieden, door zelfroosteren bij onze verkopers, thematische verloven, een nieuw kader voor deeltijds werken, … . We merken bij onze medeewerkers ook weinig of geen vraag naar de maatregel.” Ook Lidl België ziet geen brood in een vierdaagse werkweek, zegt Isabelle Colbrandt. “We hebben deze mogelijkheid grondig bekeken en zijn tot de conclusie gekomen dit nu niet aan te bieden aan onze collega’s. Voor bepaalde afdelingen en bepaalde functies zou op vandaag een vierdagen werkweek niet haalbaar zijn. Zo hebben wij tal van operationele taken waarvoor een dagelijkse minimumbezetting nodig is. Een vierdagen werkweek zou een risico vormen voor de continuïteit van deze activiteiten en we willen vermijden dat de workload van andere collega’s binnen die afdelingen daardoor zou verhogen.” Ook bij Aldi is er niet meteen interesse, zegt communicatieverantwoordelijke Jason Sevestre. "Om te kunnen blijven inspelen op de noden van onze klanten, is het nodig om medewerkers die het kunnen, te blijven inzetten gedurende 5 dagen per week."