Zara, onderdeel van Inditex, zet in op personalisatie en laat klanten voortaan gepersonaliseerde teksten toevoegen aan hun jeanskleding. Momenteel gaat het nog om een test. Daarnaast stelde de keten ook haar jaarcijfers voor, waar het kon rekenen op een omzetsstijging van 3,2% tot 18,02 miljard euro. Dat bericht FashionNetwork.com.

Het concept "Zara Edited" wordt geïntroduceerd in de denim categorie van de "Trf"-afdeling en stelt klanten in staat om een geborduurde tekst toe te voegen aan denim shorts, rokken en jassen. De prijs van deze stukken zal dezelfde zijn als die van niet-persoonlijke artikelen. Maar eenmaal de producten op maat gemaakt zijn, kunnen ze niet meer worden teruggestuurd. Het idee is ontstaan als reactie op de feedback van klanten en de marktvraag. Het sluit aan bij de stijgende trend in de denimsector.

Deze testcollectie wordt op 27 maart geïntroduceerd in drie fysieke Zara-winkels: in Barcelona, Amsterdam en Milaan. Klanten zullen ook online of via de Zara-app hun kledingstukken kunnen laten personaliseren. Concreet kunnen ze zelf kiezen waar ze de tekst willen, in welke kleur en welk font. Op die manier zal de service beschikbaar zijn in Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.

Online inkomsten stijgen met 27%

Tegelijk werden ook de jaarcijfers voorgesteld van de hele Inditex group voorgesteld. In 2018 is de omzet van Inditex met 3% gestegen tot 26,14 miljard euro, daarmee overschrijdt de groep de drempel van 26 miljard euro voor het eerst in haar geschiedenis. De online inkomsten zijn op één jaar tijd met 27% gestegen tot 3,2 miljard euro. Het operationeel verlies (EBIDTA) kende een aanzienlijke stijging van 5,46 miljard euro of 11% in lokale munten. Als we dan specifiek naar Zara kijken, zien we dat de modeketen haar omzet met 3,2% zag stijgen tot 18,02 miljard euro.

Erwin Vandenbosch