SodaStream Benelux wil een claim van 10 miljoen euro indienen tegen Coca-Cola European Partners Belgium, Nestlé Waters en Spadel. Die producenten klaagden het bedrijf twee keer aan voor campagnes die volgens hen “vernederend zijn voor consument van plastic”. Nu de rechtbank hun klacht verwierp, overweegt SodaStream op haar beurt een stevige schadevergoeding.

Coca-Cola European Partners Belgium (Chaudfontaine), Danone (Evian), Nestlé Waters (Vittel en Perrier) en Spadel (Spa en Bru) klaagden SodaStream een tijd geleden aan nadat het bedrijf met onlinecampagnes als ‘Shame or Glory’ en ‘No Planet, No Christmas’ het probleem van plastic afval en flessen aankaartte. “Vernederend voor de consument van plastic”, vonden de drie concurrenten, die een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie eisten. Het Hof van Beroep gaf hen onlangs ongelijk en zegt dat de boodschap van SodaStream, namelijk dat wegwerpflessen het milieu vervuilen, “essentiële en maatschappelijk relevante informatie betreft”.

Een overwinning voor SodaStream, maar de Benelux-afdeling van het bedrijf laat het daar niet bij. Het overweegt nu om een claim van 10 miljoen euro in te dienen, omdat het de campagne meteen moest stilzetten, terwijl het daar al heel veel geld in gestopt had. “We hebben door de stopzetting een heleboel mensen niet kunnen bereiken, waardoor we ook daar schade opgelopen hebben”, zegt Johan Schepers. “De claim komt er van ons, maar wordt gesteund door de internationale juridische dienst van SodaStream. Bedoeling is het geld te schenken aan de Plastic Soup Foundation, als de claim van SodaStream door de rechtbank bevestigd wordt.” Die organisatie strijdt tegen de plastic vervuiling van onze oceanen. De claim tegen de drie concurrenten is nog niet officieel, maar komt er normaal gezien op (heel) korte termijn.