Nestlé heeft de rechten gekocht om de producten van Starbucks wereldwijd te verkopen. Daarvoor telde het bedrijf maar liefst 7,15 miljard dollar neer. Dat maakten de twee vandaag bekend in een persbericht.

Nestlé zal voortaan ook de producten van Starbucks verkopen, weliswaar buiten de Starbucks-winkels. Het Zwitserse voedingsbedrijf betaalde zo’n 7,15 miljard dollar voor de rechten van de Amerikaanse koffieketen. Concreet mag Nestlé voortaan de verpakte koffie en thee van Starbucks, Seattle’s Best Coffee, Starbucks Reserve, Teavana, Starbucks VIA en Torrefazione Italia verkopen. De ready-to-drink koffie, thee en sappen vallen niet onder het contract.

“Dankzij deze internationale koffie-alliantie kunnen wereldwijd miljoenen mensen voortaan genieten van de Starbucks-ervaring dankzij het reikwijdte en de reputatie van Nestlé,  reageert Kevin Johnson, CEO van Starbucks.

Volgens Mark Schneider, topman bij Nestlé, is deze transactie een belangrijk stap voor de koffiebusiness van Nestlé. “Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we de drie meest iconische merken van de koffiewereld samen”, aldus Schneider. Bovendien kan Nestlé zijn positie binnen de koffiesector dankzij deze deal versterken en kan Starbucks op zijn beurt het bereik van zijn merken dan weer aanzienlijk uitbreiden. 

In totaal neemt Nestlé 500 Starbucks-medewerkers over. De twee bedrijven benadrukten bovendien dat er nauw samengewerkt zal worden op het vlak van innovaties en marktstrategieën. Volgens Nestlé zou de verkoop van Starbucks-producten tegen 2019 de nodige winst en groei opleveren.

De deal moet nog wel worden goedgekeurd, al zou dat volgens Starbucks tegen deze zomer in orde moeten zijn.