Belgen zullen dit jaar 441 euro (+2%) uitgeven aan de eindejaarsperiode en dat bij voorkeur in fysieke winkels. Daarnaast staan liefdadigheidsgeschenken en abonnementen voor Netflix, Spotify,… hoog op het verlanglijstje. Dat blijkt uit de jaarlijkse kerstenquête van Deloitte.

Naar jaarlijkse gewoonte gaat Deloitte in zijn grote Christmas Shopping-onderzoek op zoek naar de meest gewilde geschenken, online winkelgewoonten, voorkeuren rond de grootte van winkels of de verwachtingen van consumenten tegenover winkelmedewerkers. In totaal ondervroeg het bedrijf consumenten uit 10 landen in Oost- en West-Europa waaronder Oostenrijk, België, Duitsland, Italië, Polen en Portugal. En wat blijkt? Het zijn vooral geschenken met een liefdadige insteek en abonnementen op online platformen zoals Netflix of Spotify die het erg goed doen.

Geld prijkt bovenaan het lijstje 

Geld is dit jaar veruit het meest gewilde geschenk in België, gevolgd door boeken, cadeaubonnen en etentjes in restaurants. Daarmee blijft de Belg trouw aan zijn patroon van kerstwensen. De wens om geld als cadeau te krijgen, onderscheidt de Belgen bovendien van hun buren. In Nederland en het Verenigd Koninkrijk bijvoorbeeld, komt geld niet voor in de top 3 van favoriete geschenken.

Opvallend detail: In tegenstelling tot de overige Europese consumenten, zijn Belgen er niet op uit om chocolade te krijgen met Kerstmis. Chocolade komt in België immers pas op de zesde plaats onder de populaire geschenken, terwijl het bij de andere landen in de top 3 zit.

441 euro te besteden

De Belgen zijn dit jaar van plan om 2% meer uit te geven aan de eindejaarsfeesten dan vorig jaar: 441 euro dit jaar tegenover 432 euro in 2017. Het Belgische eindejaarsbudget ligt iets lager dan in andere Europese landen, waar de Belgische gezinnen gemiddeld genomen 456 euro wil uitgeven. De Belgische gezinnen nemen zich voor om geld te besteden aan reizen, gezellig samenzijn, eten en drinken, en geschenken.

De onderzoeksresultaten wijzen verder uit dat de kerstuitgaven van de Belgen gemiddeld scoren in vergelijking met de overige Europese landen die in de studie werden onderzocht. De grootste kerstuitgaven worden genoteerd in het Verenigd Koninkrijk (646 euro), Spanje (599 euro) en Oostenrijk (541 euro), terwijl de Nederlanders (320 euro), Russen (284 euro) en Polen (322 euro) het minst uitgeven.

“Hun inschatting van de economie maant veel mensen aan tot voorzichtigheid in hun uitgaven,” aldus Agné Vezbergiené, Director Consumer Products & Services bij Deloitte België. “38% van de ondervraagden heeft een negatieve perceptie van de economie en 43% verwacht dat de economie het slechter zal doen in 2019. Dat neemt niet weg dat de negatieve vooruitzichten geen directe impact hebben op het kerstbudget, dat verder blijft groeien.”

Vroeg op kerstjacht

Opnieuw zullen de Belgen hun kerstinkopen voornamelijk in de eerste helft van december doen: 30% van de verwachte aankopen zal dan plaatsvinden. Niettemin nemen de Belgen zich voor om eerder met hun kerstinkopen te beginnen dan vorig jaar. 56% zegt voor half december te zullen gaan winkelen, in vergelijking met 49% vorig jaar. Belgen kopen over het algemeen later dan mensen in de buurlanden: slechts 26% bezoekt de winkels al voor december in vergelijking met buurlanden zoals Duitsland (55%) en het Verenigd Koninkrijk (52%) die veel vroeger aan hun kerstinkopen beginnen.

De mensen die vroeg gaan winkelen zijn meestal vrouwen. 30% van de vrouwen zegt met de kerstaankopen te zullen beginnen vóór december, tegenover 21% van de mannen.

Voorkeur aan fysieke speciaalzaken

Hoewel de laatste e-commercestudie van Comeos een aanzienlijke stijging laat zien in de trend om online te shoppen, blijkt uit het kerstonderzoek dat maar liefst 75% van de Belgische consumenten zijn kerstcadeautjes het liefst in fysieke winkels koopt, en dan met name in speciaalzaken.

“Ondanks het feit dat online shopping gangbaar is en groeit in België, stellen we vast dat Belgen slechts 22% van het gemiddelde kerstbudget online besteden. De mensen opteren voor fysieke winkels omdat ze hun vijf zintuigen willen gebruiken en het product willen zien, uitproberen en voelen; ze kunnen er ook inspiratie opdoen en het gekochte product meteen mee naar huis nemen. Winkelbedienden met een goede productkennis dragen in grote mate bij tot een aangename winkelervaring,” zegt Vezbergiené.

Shoppers in andere landen zullen tijdens de komende feestperiode aanzienlijk meer online besteden: 32% in Nederland, 37% in Duitsland en 42% in het VK.