De nieuwe strategie van Delhaize en de samenwerking met Albert Heijn zijn een groot succes. Het bedrijf liet vorig jaar een duidelijke omzetstijging (+2,9%) en bedrijfswinst (141 miljoen euro, +26,6%) optekenen. Delhaize mag op termijn opnieuw de hand reiken naar winstmarges van 3%, zegt topman Frans Muller.

Delhaize stelde woensdag zijn resultaten voor 2018 voor. En Frans Muller, ceo van moederbedrijf Ahold Delhaize, mocht met positief nieuws uitpakken. “We verbeterden de prijsperceptie en de promotiekracht van Delhaize. Daarnaast zijn veel winkels vernieuwd. We passen ook ons aanbod aan: in het nieuwe Fresh Atelier verkopen we versbereide producten, en we focussen op wijn en andere delicatessen zoals worsten en kazen. Er is meer innovatie en er wordt meer geprobeerd”, zegt Muller in De Tijd.

Opvallend is dat Delhaize aan zijn prijsperceptie en zijn promotiebeleid werkte en toch voor het eerst in jaren een forse winststijging kent. “We hebben de kosten verlaagd, bijvoorbeeld in de logistiek. We moeten minder vervallen producten weggooien. En we besparen ook kosten door de fusie van Ahold en Delhaize. We hebben toen de Nederlandse en Belgische prijzen die we onze leveranciers betalen met elkaar vergeleken. We hebben ze voor een groot deel geharmoniseerd. We delen ook veel dingen met elkaar, zoals reclame, verpakkingen en elektriciteit. Daardoor moet het mogelijk zijn een winstmarge van ruim 3% te bereiken. Dat is niet voor volgend jaar, maar over twee tot drie jaar.” Over de positie van Delhaize en Albert Heijn op de Belgische markt zegt Muller  dat ze elkaar aanvullen: “Albert Heijn scoort in België met zijn verrassende assortiment tegen Hollandse prijzen en zijn divers en jong personeel, Delhaize met zijn uitgebreide assortiment.”