De deal is rond: Nestlé gaat binnenkort wereldwijd Starbucks-koffie verkopen. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. De Zwitserse voedingsgigant telde maar liefst 7,15 miljard dollar neer voor de rechten van het Amerikaanse koffiebedrijf.  

Het is eindelijk zover: de deal tussen Nestlé en Starbucks is rond. Het Zwitserse voedingsbedrijf zal voortaan ook de producten van Starbucks verkopen, weliswaar buiten de Starbucks-winkels. Nestlé maakte in mei bekend dat het maar liefst 7,15 miljard dollar betaalde voor de rechten van de Amerikaanse koffieketen. Alleen moest die overeenkomst nog officieel worden goedgekeurd en dat is bij deze het geval.

Concreet mag Nestlé voortaan de verpakte koffie en thee van Starbucks, Seattle’s Best Coffee, Starbucks Reserve, Teavana, Starbucks VIA en Torrefazione Italia verkopen. De ready-to-drink koffie, thee en sappen vallen niet onder het contract.

Volgens Mark Schneider, topman bij Nestlé, is deze transactie een belangrijk stap voor de koffiebusiness van Nestlé. “Met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen we de drie meest iconische merken van de koffiewereld samen”, zei hij enkele maanden geleden. Dankzij deze deal kan Nestlé zijn positie binnen de koffiesector versterken en kan Starbucks op zijn beurt het bereik van zijn merken aanzienlijk uitbreiden. 

In totaal neemt Nestlé 500 Starbucks-medewerkers over. De twee bedrijven benadrukken dat er bovendien nauw samengewerkt zal worden op het vlak van innovaties en marktstrategieën. Volgens Nestlé zou de verkoop van Starbucks-producten tegen 2019 de nodige winst en groei opleveren.