Daltix, het Belgisch" platform voor realtime inzichten in prijzen, promoties en assortiment in Food, FMCG en DIY retail, heeft succesvol een kapitaalronde afgesloten van 1,3 miljoen euro. Dit ter ondersteuning van de groeiversnelling in de Benelux en expansie naar andere markten, maar ook de lancering van nieuwe innovaties.

Daltix, dat in 2016 opgericht werd door Jonas Deprez en ondertussen bijna 30 medewerkers telt, is een Belgisch bedrijf met een belangrijke techhub in Lissabon. Daltix biedt een uniek platform voor realtime inzichten in de voornaamste drivers van Food, FMCG en DIY retail: prijs, promoties en assortiment. “Op basis hiervan kunnen retailers en leveranciers hun commerciële strategieën bouwen, hun onderhandelingsposities verbeteren en unieke opportuniteiten en evoluties in de markt identificeren”, verduidelijkt het bedrijf.

Dankzij de solide groei de voorbije jaren, heeft het bedrijf vandaag succesvol een kapitaalronde van 1,3 miljoen afgesloten om zo zijn Europese ambities en de lancering van nieuwe innovaties te kunnen concretiseren. Founder Jonas Deprez laat zich daarbij omringen door investeerders waaronder een groep rond Tim Duhamel (InSites Consulting) en Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere (Showpad).

“Het is onze ambitie om ook andere Europese markten te veroveren”

“Data expertise is een must in het huidige competitieve landschap. Waar vele retailers en leveranciers deze expertise niet in-house hebben, kan Daltix een enorme meerwaarde bieden”, legt Jonas Deprez, CEO van Daltix, uit. “Dat doen we door online en offline retail data te verzamelen, verrijken en te verwerken via Big Data en AI technologie. Momenteel doen we dat voor de Beneluxmarkt, voor meer dan 5 miljoen producten bij meer dan 60 retailers waaronder traditionele spelers maar ook pure players. Waar relevant wordt rekening gehouden met regionale prijzen en promoties. Alle inzichten worden beschikbaar gesteld in handige toepassingen voor commerciële mensen. Het is nu onze ambitie om ook andere Europese markten te veroveren.”

"De Google van de retail worden"

“Deze investering zorgt voor de versnelling van de operationele ontwikkelingen in Europa, voor de opvoering van de marketinginspanningen, nieuwe innovaties uit te rollen en om over te gaan tot nieuwe, strategische aanwervingen. We denken niet in grenzen en we willen de eerste jaren de omzet minimum blijven verdubbelen. Het is onze ambitie om de Google van de retail te worden,” verklaart Jonas Deprez, CEO van Daltix.

“In retail is het enorm belangrijk dat de data en inzichten die we leveren, betrouwbaar en actiegericht zijn. Daarom is de kwaliteit van de inzichten; maar ook van het systeem om tot de inzichten te komen van uiterst belang,” voegt Simon Esprit, CTO van Daltix, er nog aan toe. “Ook snelheid staat bij ons centraal, we willen immers niet dat klanten uren of dagen moeten wachten om de inzichten te krijgen die ze nodig hebben om bepaalde beslissingen te nemen of assumpties te testen. Daarom gebruiken we bij Daltix de nieuwste technologieën die het mogelijk maken om uit miljoenen datapunten bepaalde inzichten te kunnen halen. Woorden zoals Big Data, A.I., Datamining, Machine Learning zijn voor ons geen buzzwords maar concrete concepten waar we dagdagelijks mee bezig zijn. Deze geavanceerde concepten vallen uiteraard ook in de smaak bij ons ingenieursteam in Lissabon.”

Onder de klanten: Lidl, Makro en Jumbo

Onder de klanten van het platform vinden we enkele bekende namen als Test-Aankoop, DreamLand, Lidl, Jumbo, Iglo en zelfs Unilever en Beiersdorf. Zij moeten zich dagelijks goed positioneren voor 10 tot 100 duizenden producten, een daarvoor doen ze een beroep op Daltix. Het bedrijf helpt hen met de implementatie van prijzen en promoties van elk product, of het nu een merk product is of een eigen merk is.