Zalando, nu Europa’s grootste platform voor modeartikelen voor Amazon en Asos, heeft in het eerste kwartaal puike resultaten neergezet. In het tweede en vooral het derde kwartaal van 2018 had Zalando een dipje. Nadat het zich in het vierde kwartaal had herpakt, gaat het tijdens het eerste kwartaal op het élan verder, met meer omzet, meer winst en meer klanten. Toch zijn er ook minpunten.

De groepsomzet groeide in het eerste kwartaal met 15,2% tot 1,38 miljard euro. In het eerste kwartaal 2018 was de stijging nog 22,0%. De omzet van de Fashion Store zelf was 12,7 miljard (+16,8%). Voor het eerst werd meer omzet in de rest van Europa geboekt dan in kernmarkten (DACH of Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). In Europa verkocht Zalando voor 646 miljoen euro artikelen (+19,3%) en in de DACH-markten voor 621,7 miljoen (+12,6%).

De landen buiten de DACH-zone zijn dus de groeimotor geworden. Ze zijn wel verlieslatend, met een negatieve brutowinst (EBIT) van 18 miljoen. Dat verlies werd ruim goedgemaakt door de DACH-landen (+26,3 miljoen), zodat de Fashion Store het kwartaal afsloot met een EBIT van 8,4 miljoen. De brutomarge was 0,5%, tegen 0% een jaar eerder.

Zalando zette het jaar ook in met een groei van het aantal actieve bezoekers: het zijn er nu 27,2 miljoen (+14,1%), die 924 miljoen keer het platform bezochten (+29,5%). Zij plaatsten 31,4 miljoen bestellingen (+23,6%). Per actieve klant werden 4,5 bestellingen geplaatst (+11%), maar de gemiddelde waarde per bestelling daalde met bijna 4% tot 57,1 euro.

Succes partnerprogramma groeit

Zalando benadrukt ook dat het partnerprogramma een sterke groei kende (zonder dat evenwel met cijfers te staven). In dat programma kunnen partners hun artikelen op het Zalando-platform plaatsen. Zalando kan zo het assortiment uitbreiden en de partners krijgen op hun beurt toegang tot een breder afzetkanaal. Nieuwe partners zijn Calzedonia, Intimissi en Margarete Streiff. Het aandeel van de partners in de totale verkoop wordt geschat op 10% van de omzet. Dat programma ondersteunt ook de divisie Zalando Fulfilment Solutions. Een derde van de partners doet nu een beroep op ZFS.

Het platform breidt daarnaast ook het Zalando Plus-programma (dat grosso modo vergelijkbaar is met Amazon Prime). Dat is nu in heel Duitsland beschikbaar. Een piloot is in Zwitserland gestart. Frankrijk en Italië volgen binnenkort. Met Zalando Plus, dat 19 euro per jaar kost, krijgen de klanten advies, voorrang bij promoties, een snellere levering en meer gemak bij de retours.

Stilzwijgen over retours

Over de toekomst van die gratis retours meldt het persbericht niets. In sommige landen (Italië, Spanje, het VK en Ierland) moeten klanten nu een kleine vergoeding betalen voor het terugsturen van kleinere bestellingen. Verwacht wordt dat andere landen zullen volgen. Al liet Zalando aan Gondola weten dat België momenteel gespaard blijft. Maar liefst de helft van alle artikelen gekocht bij Zalando worden geretourneerd. Recent onderzoek heeft aangetoond dat het verwerken van een retourzending (in de sector) gemiddeld 19,51 euro kost. Als men die kost afweegt tegen een gemiddelde van 57,1 euro per bestelling bij Zalando, is duidelijk dat ‘gratis’ onhoudbaar is.