Walmart koopt opnieuw een online modemerk. Na ModCloth, Bonobos en Allswell neemt de Amerikaanse retailketen Eloquii over, een jong bedrijf dat bijna enkel online verkoopt en zich richt tot vrouwen met een maatje meer. Die markt is in de Verenigde Staten maar liefst 21,4 miljard dollar waard. Het segment is binnen de modesector de snelste groeier.

Eloquii was tot 2013 een merk van Limited Brands. Toen het werd opgedoekt maakten een aantal designers een doorstart als zelfstandig bedrijf. Het verkoopt online, maar heeft inmiddels een vijftal fysieke winkels geopend.

Volgens de Amerikaanse pers zal Walmart 100 miljoen neertellen voor Eloquii. De acquisitie is een strategische zet van Denise Incandela, head of online fashion bij Walmart, die vorig jaar in dienst trad.

De ‘plus-size’ groeit snel in de VS: de verkoop steeg vorig jaar met 6%, wat aanzienlijk meer is dan de markt in het algemeen. Eloquii zelf verdubbelde zijn omzet elk jaar sinds de oprichting en zou nu de drempel van 80 miljoen omzet per jaar hebben gehaald. Walmart is in die markt al actief, maar met Eloquii kan de groep een nieuwe, meer hippe doelgroep bereiken, die het merk zeer trouw is. Op sociale media reageren overigens veel klanten negatief op het nieuws, omdat ze voor de eigenheid van het merk vrezen.

De overname past in de strategie van Walmart om meer kleding online te verkopen. Ook de aanwerving van Incandela paste daarin: zij heeft meer dan twintig jaar ervaring bij kleppers als Saks Fifth Avenue en Ralph Lauren.

Die strategie moet gezien worden in de felle strijd die Walmart met Amazon voert. De Amerikaanse e-commercegigant heeft al enkele jaren geleden succesvol zijn zinnen gezet op de modesector: hij domineert de Amerikaanse online kleding- en schoenenmarkt, met een marktaandeel van 35%.

Walmart daarentegen is marktleider als men offline en online bij elkaar telt. Maar met zijn omzet in die sector – die dit jaar naar verwachting 30 miljard zal bedragen – zou Amazon die van de troon kunnen stoten. Met de overname van Eloquii, ModCloth of Bonobo wil de groep dat vermijden. Die merken hebben specifieke doelgroepen, waardoor Walmart zich beter kan differentiëren.