Ikea wil focussen op stadswinkels, een sterke webwinkel en snellere leveringen. Dat vertelt Jesper Brodin, CEO van Ikea, in een interview met De Tijd. Al zullen klanten zelf nog steeds moeten opdraaien voor de leveringskosten.

Ikea is volop bezig aan een stevige digitale transformatie. Waar de woonketen in het verleden vooral focuste op zijn 8 grote winkels in de rand, merkt het bedrijf dat dat succes stilletjes aan afneemt. Zo kregen de Belgische winkels vorig jaar voor het eerst 2,6% minder bezoekers, al kon de webwinkel gelukkig wel nog voor een positieve noot zorgen, waardoor de totale omzet met 1,2% steeg naar 913 miljoen euro. Zo weet De Tijd. Dringend tijd dus voor veranderingen. “Wat in het verleden werkte, werkt nu niet meer”, vertelt Jesper Brodin , CEO van Ikea, tijdens een interview aan De Tijd. “Vroeger zeiden we eigenlijk vaak ‘nee’ tegen klanten die geen auto of geen tijd hadden om naar onze winkel buiten de stad te komen.” Ikea zet daarom volledig in op e-commerce en kleinere stadswinkels.

30 stadswinkels in wereldsteden

Aangezien de grote winkels vorig jaar minder bezoekers trokken, wil de meubelgigant in de toekomst enkel nog stadswinkels openen en dat vooral in wereldsteden. Dit kleinere concept is niet alleen praktisch, maar speelt ook in op het e-commerce aspect, aangezien er maar een beperkt aantal producten worden aangeboden in de winkel en de rest online verkrijgbaar is. “Over drie jaar wil ik volop bezig zijn met winkels te openen in de dertig grootste steden van de wereld. Of België daar ook bij zal zijn? Dat valt nog te bezien, want misschien lukt het ook met de huidige winkels en thuislevering van meubelen. Als er stadswinkels komen, kijken we in de eerste plaats naar Brussel", verduidelijkt Jesper Brodin aan de krant.

Hoe die er zullen uitzien, wil de woonketen dit jaar beslissen. “We hebben nu 25 testwinkels. In Stockholm, Moskou en Londen verkopen we in het stadscentrum keukens en woonkamers. In Parijs openen we binnenkort een winkel waar al onze producten te koop zijn, maar toch is het een kleine winkel. 4.500 producten kun je er zien, maar slechts 1.500 kun je mee naar huis nemen. De rest - grote sofa’s en bedden - kun je online bestellen en thuis laten leveren”, vervolgt hij.

Toch is er geen reden voor paniek. Ondanks de focus op stadswinkels, zullen de 8 grote Ikea-winkels in ons land blijven bestaan. Meer nog, Ikea wil hier in de toekomst zelfs nog meer in investeren. “Klanten blijven ernaartoe komen voor inspiratie en hulp van onze medewerkers. Naar Ikea gaan is een daguitstap, inclusief eten in ons restaurant.”

"Gratis leveringen bestaan niet"

Wat de thuisleveringen betreft, is Jesper Brodin duidelijk: Ikea wil een sterke webwinkel uitbouwen met snellere thuisleveringen, het liefst de dag na de bestelling of zelfs same day leveringen. Om dat mogelijk te maken wil de meubelgigant het magazijngedeelte van sommige grote winkels fors uitbreiden. Al moet het logistieke verhaal ook op een duurzame manier gebeuren, benadrukt de topman. Zo wil het bedrijf tegen 2025 alle thuisleveringen uitvoeren via elektrische voertuigen.

Opmerkelijk: de keten is niet van plan om de kosten voor thuisleveringen op zich te nemen. Tot op heden moeten klanten immers zelf betalen voor thuisleveringen, daarbij kunnen de kosten oplopen van 4,99 tot 149 euro. En daar heeft de keten naar eigen zeggen een goede reden voor. “Gratis leveringen bestaan niet. Niemand brengt spullen écht gratis naar je huis. Ofwel verreken je de kosten in de prijs van je product ofwel reken je een toeslag aan. Wij doen transparant het laatste”, vertelt Brodin aan De Tijd.

En dat zal niet veranderen in de toekomst. “Wij hebben beslist dat we niet gaan voor gratis, want dan straffen we de klanten die naar onze winkels komen. Daar zal altijd de laagste prijs te vinden zijn.” Brodin benadrukt zelfs dat de prijzen de komende jaren nog verder zullen zakken door de vermindering van de productiekost. "We hebben het voordeel dat we een stevig businessmodel hebben. We hebben een enorm groot assortiment dat we zelf ontwikkelen. We zijn de eigenaar van ons product en onze logistiek. Daardoor zijn onze kosten laag. Onze prijzen zullen nog lager worden in de komende jaren", besluit hij.