Ikea wil de plasticvervuiling van de oceaan proactief bestrijden en heeft zich daarom aangesloten bij het NextWave, een iniatief dat plastic wil omvormen tot consumptieproducten. Op die manier wil de keten deel uitmaken van 's werelds eerste commerciële leveringsketen van zwerfplastic. “We streven ernaar de eerste productprototypes klaar te hebben tegen eind 2019”, reageert Ikea.

Op dit moment zit er meer dan 86 miljoen plastic ton in de oceaan. Dat is enorm veel. Ikea heeft daarom besloten om de koe bij de horens te vatten en proactief het plasticprobleem aan te pakken. Zoals de meubelgigant eerder dit jaar al aankondigde wil het bedrijf geen plastic wegwerpproducten meer gebruiken tegen 2020, als onderdeel van de transformatie naar een circulair bedrijf tegen 2030. Binnen dat kader sluit het bedrijf zich nu aan bij NextWave, een initiatief dat private bedrijven, wetenschappers en ngo's samenbrengt om zwerfplastic om te vormen tot consumptieproducten op een schaalbare manier.

“De gevolgen van de plasticvervuiling zijn ernstig. Ikea is vastberaden om bij te dragen aan een oplossing op een positieve en proactieve manier. Door ons aan te sluiten bij NextWave kunnen we samenwerken met andere bedrijven en een wereldwijd netwerk van leveringsketens voor zwerfplastic ontwikkelen. We kunnen uit elkaars inspanningen leren en samen voordelen bieden aan bedrijven, maatschappij en het milieu”, vertelt Lena Pripp Kovac, sustainability manager bij Inter Ikea Group.

Tegen eind 2019 eerste productprototypes van zwerfplastic

Naast het bannen van wegwerpproducten tegen 2020, wil Ikea tegen 2030 ook alle producten en verpakkingsmaterialen maken op basis van hernieuwbare en/of gerecycleerde materialen. "Dat houdt ook in dat we de productie van plastic producten op basis van niet‑gerecycleerde fossiele aardolie geleidelijk stopzetten", verduidelijkt de Zweedse keten. De aankondiging van het NextWave‑lidmaatschap is voor Ikea dan ook een belangrijke stap in zijn duurzaamheidsbeleid. De meubelgigant liet bovendien weten dat het ernaar streeft om tegen eind 2019  de eerste productprototypes gemaakt van zwerfplastic klaar te hebben.

“We willen van zwerfplastic een grondstof voor de toekomst maken en we willen initiatieven nemen om te zorgen dat het plastic niet in de oceaan belandt. We hopen dat dit lidmaatschap zal leiden tot nieuwe inzichten en innovaties, en dat we andere bedrijven kunnen inspireren om ons voorbeeld te volgen”, besluit Lena Pripp Kovac.