In 2018 heeft Ikea België 67 ton minder voedselafval en 288 ton minder CO2 geproduceerd in vergelijking met 2017. Dat zijn meer dan 3 miljoen maaltijden sinds de start van het ambitieuze ‘Food is Precious’-programma dat de meubelgigant in 2017 wereldwijd lanceerde om voedselverspilling tegen te gaan. Voor eind augustus 2020 wil Ikea het voedselafval in al zijn winkels met 50% terugdringen.

Twee jaar geleden lanceerde Ikea wereldwijd zijn 'Food is Precious'-programma, waarmee het de strijd tegen voedselverspilling aangaat. Sinds de start van het programma kon Ikea wereldwijd meer dan 1,4 miljoen kilo voedsel redden van de afvalbak. Dat zijn meer dan 3 miljoen maaltijden. Vorig jaar bespaarde de woonketen in ons land nog zo'n 67 ton voedselafval en werd er 288 ton minder CO2 geproduceerd. Bovendien won Ikea Food België vorig jaar ook de Food Waste Awards in de categorie Horeca, Catering en Events.

“Ook in het tweede jaar van het ‘Food is Precious’-initiatief blijven we op koers en hebben we er alle vertrouwen in dat we tegen augustus 2020 de doelstelling van 50% minder voedselafval zullen halen. We gaan onverminderd verder en onderzoeken bovendien nieuwe manieren om voedselafval ook buiten onze keukens te verminderen”, verduidelijkt Cihan Kökler, Food Country Operations Manager bij IKEA België. “We willen mensen inspireren om hun eigen gedrag omtrent voedselafval in vraag te stellen en aan te passen.”

Permanente afvalvermindering in Ikea-winkels

Tijdens de eerste fase van het project wilde Ikea vooral de hoeveelheid voedsel die wordt weggegooid bij de dagelijkse activiteiten in de winkels beperken. Dat leidde tot nieuwe procedures in veel Ikea-keukens. Sommige winkels hebben hun voedselafval verlaagd met 50% of meer. De meubelgigant gebruikt slimme weegschalen in de Ikea-restaurants en bistro's om het weggegooide voedsel te wegen en te registreren. Meer dan 50% van alle Ikea-winkels heeft de oplossing geïmplementeerd en de andere winkels zijn ze volop aan het voorbereiden.

 “In de meeste gevallen zien we onmiddellijk resultaat wanneer de medewerkers met het programma om voedselafval te verminderen aan de slag gaan. We zien ook dat winkels die vanaf het begin met het ‘Food is Precious’-programma werkten, hun lage afvalhoeveelheden ook behouden. Het initiatief brengt dus een permanente afvalvermindering teweeg”, vertelt Michael La Cour, Managing Director bij Ikea Food Services AB.

Call to action

In de volgende fase wil Ikea onderzoeken hoe het klanten kan aanzetten minder voedsel weg te gooien als ze een hapje eten in het woonwarenhuis. Uit een eerste onderzoek in een aantal winkels blijkt dat de etensresten drastisch kunnen worden verlaagd door een combinatie van maatregelen: enerzijds kleine veranderingen in de procedures en anderzijds klanten en medewerkers bewuster maken van voedselafval. Dit zijn de belangrijkste drijfveren voor verbetering.

“We geloven dat haalbare doelen op korte termijn belangrijk zijn bij het aanpakken van algemene problemen, zoals voedselafval. We wisten vanaf dag één dat dit niet gemakkelijk zou worden. De eerste resultaten zijn positief, maar er is nog veel werk aan de winkel voor we ons doel bereiken. We zullen ons uiterste best doen om er te geraken want we vinden dat voeding te kostbaar is om te worden weggegooid”, verklaart Michael La Cour.