De Belgische administratie van Douane en Accijnzen heeft een tool ontwikkeld om de douanevrijgave van cross-border e-commerce zendingen te versnellen. Hierdoor geraken in- en uitgevoerde goederen sneller tot bij de consument. DHL is het eerste bedrijf dat van de Douane een zogenaamde BE-GATE vergunning  kreeg.

Via de luchthaven van Zaventem circuleren gemiddeld 250.000 pakjes per dag, maar op piekmomenten zoals Black Friday, de  kerstperiode… kan dit oplopen tot 350.000 zendingen per dag. Dat verkeer neemt constant toe. Ook via de luchthaven van Luik passeren steeds meer in- en uitvoerzendingen. Hun aantal zal met de komst van Alibaba zelfs exploderen.

Na hun aankomst in de luchthavens moeten de douaneprocedures zo snel mogelijk afgehandeld en de zendingen door de Douane vrijgegeven worden. Dat proces kan vertraagd worden doordat sommige van die zendingen gecontroleerd moeten worden.

Dankzij het BE-GATE systeem, waarbij een massa aan informatie digitaal wordt uitgewisseld tussen de e-commerce operatoren en de Douane, kunnen alle pakketten die niet geselecteerd zijn voor controle, onmiddellijk worden vrijgegeven. Via een risicoanalyse bepaalt het ook welke zendingen aan een controle moeten worden onderworpen.

Gisteren bracht vicepremier en minister van Financiën, Alexander De Croo, een bezoek aan DHL, het eerste bedrijf dat van de Douane een BE-Gate vergunning  kreeg. “BE-Gate is een mooi voorbeeld van hoe de overheid digitaliseert en innoveert voor het comfort van de burger en het gemak van de bedrijven”, zei hij.

“Met dit nieuwe systeem kunnen we onze klanten een snelle en kwalitatieve service blijven bieden, ook volgens de nieuwe, strengere Europese douanewetgeving”, voegt Gerrit De Sterck, Customs Affairs Manager bij DHL.

BE-Gate kan niet toegepast worden voor accijnsgoederen, goederen onderworpen aan vergunningen, beperkingen en controlemaatregelen.