Papierwarenketen en feestexpert Ava lanceert drie webshops waar particulieren, bedrijven en horecaklanten online aankopen kunnen doen. Om de winkels en de webshops zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, breidde Ava bovendien haar klantendienst uit en schakelt het over op een elektronische stukpicking. “We willen een hybride keten worden, waar online en offline elkaar voortdurend versterken.”

Ava is bezig aan een digitale inhaalbeweging. De keten lanceert niet één, maar meteen drie nieuwe webshops. “De behoeften van particulieren, bedrijven en horecazaken overlappen elkaar vaak, maar de drie groepen hebben ook hun eigen, specifieke wensen”, legt bestuurder Fay Van Weddingen uit. “Om te garanderen dat ze snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken, hebben we drie aparte webshops gebouwd. We leggen andere accenten voor de verschillende doelgroepen, maar uiteraard kunnen ze in alle drie ons volledige assortiment online terugvinden.”

Met de webshops wil het bedrijf verder evolueren naar een hybride keten, waar de klassieke winkels en de webshop hand in hand gaan. Die moeten niet gewoon naast elkaar bestaan, maar elkaar versterken. Promoties in de winkel moeten bijvoorbeeld ook op de webshops prominent aanwezig zijn.

“Klanten moeten de artikelen die ze online kopen niet alleen thuis geleverd krijgen, ze moeten die binnenkort ook in een winkel naar keuze kunnen afhalen. Dat hybride denken moet in heel onze organisatie en bij al onze medewerkers doordringen", verduidelijkt Fay Van Weddingen.

Investeren in Belgische e-commerce

De lancering van de webshops brengt nog investeringen met zich mee. Ava breidde haar digitale webteam uit, en het digitale design gebeurt dedicated in eigen huis. Ook de customer service groeit. Zo blijft de klantendienst op weekdagen drie uur langer bereikbaar, tot 20 uur, en is die vanaf nu ook op zaterdag bemand. En klanten kunnen nu ook via online chat met hun vragen terecht bij Ava.

Voor het distributiecentrum betekenen de webshops een grote verandering. Ava schakelt nu over op ‘stukpicking’ waarbij de picking in de magazijnen elektronisch gebeurt, en niet meer op papier. Het scannen gaat zo niet alleen sneller, het stockbeheer verloopt ook efficiënter.

Door de distributie en de logistiek volledig in België te houden, hoopt Ava ook andere bedrijven te inspireren. “We laten ons niet afschrikken of tegenhouden door doemberichten over bedrijven die wegtrekken of België links laten liggen. We zijn rotsvast overtuigd van de troeven die België heeft, voor Ava is het ook voor e-commerce de ideale uitvalsbasis", besluit Fay Van Weddingen.