Supermarktketen Sam’s Club, onderdeel van Walmart, test een vernieuwd ‘Scan & Go’-concept waarbij de app via artificiële intelligentie producten herkent en toevoegt aan het winkelmandje. Een barcode is met andere woorden niet meer nodig, beeldherkenning doet al het werk.

Lange wachtrijen aan de kassa, bij Sam’s Club hoeft het niet meer. De supermarkt test momenteel het bekende Scan & Go-concept, waarbij klanten producten kunnen scannen via de Scan&Go-app, betalen en vertrekken. Niets nieuws zou je denken, was het niet dat klanten voortaan niet meer op zoek moeten naar de barcode.

De Amerikaanse warenhuisketen test namelijk een nieuwe functie uit waarbij artificiële intelligentie wordt ingezet om producten te herkennen. Het enige wat de klant moet doen, is zijn smartphone richten naar het item, waarna de app via beeldherkenning zelf het product toevoegt aan zijn virtuele winkelkar.

“De barcode zit speciaal aan de zijkant of onderkant van een product, wat het erg gemakkelijk maakt voor kassiersters die producten scannen boven een grote scanner. Het wordt al een pak moeilijker om deze barcode te vinden met de smartphone. Daarom moesten we op zoek naar een oplossing: “Verplaatsen we alle barcodes naar de bovenkant? Of laten we ze staan op de zijkant?”. Plots kwam een van onze ingenieurs op het idee om een camera te gebruiken die exact hetzelfde doet wat onze ogen doen, waardoor een barcode overbodig is”, legt Sam’s Club CEO John Furner uit aan Business Insider.

Eerdere testen bij Walmart

De Amerikaanse supermarktketen Walmart had in het verleden al een gelijkaardig ‘Scan & Go’-programma getest, maar in mei 2018 kwam er een einde aan door de lage invoeringsaantallen. “We vonden te veel fouten in het proces zoals de zekerheid dat mensen juist scanden enzovoort”, nuanceert Jeremy King, CTO van Walmart.

Het is nog niet duidelijk of de Walmart-winkels dit nieuwe systeem in de toekomst zullen toepassen.      

Erwin Vandenbosch