SIAL is elke keer weer de beste gelegenheid om nieuwe trends te ontdekken. Dit is wat dit jaar onze aandacht trok in de vitrines van de beurs.

Vegetarisme is de trend

Dat vegetarisme aan belang wint, zal voor geen enkele professional een verassing zijn. Daar gaan ook vaak andere beloften mee gepaard, zonder gluten of lactose bijvoorbeeld. Zelfs tenoren uit de charcuterie, zoals Citterio, lanceren vandaag plantaardige alternatieven.

Bio is alomtegenwoordig

Het is verder weinig verbazend dat ook bio een steeds prominentere plaats inneemt. Dat het begrip ook terrein wint in pakweg snoepgoed of pet food misschien wel. Zo zitten er tegenwoordig in het aanbod ook Amerikaanse biololly’s zonder toegevoegde suiker, en brengt Intermarché hondenvoer uit onder het eigen label Canaillou.

Hou het eenvoudig en transparant

Intermarché houdt duidelijk de vinger aan de pols bij de consument. Het beste bewijs is zijn eigen ‘L’Essentiel’-gamma. Enigszins geholpen door de luxe van een eentalige markt, drukt de informatie op de verpakking van deze kant-en-klare schotel meteen de keuze voor natuurlijkheid en transparantie uit die de keten heeft gemaakt. Aangezien er geen bewaarmiddelen werden gebruikt is de houdbaarheid van dit product uiteraard iets korter.

Ready to cook

Aan de ene kant zet de consument in op smaak en wil hij ook genieten van dat echte homemade-gevoel. Aan de andere kant is hij door tijdsgebrek genoodzaakt om een beroep te doen op wat hulp van buitenaf. Onder geen enkele voorwaarde wil hij echter inboeten aan kwaliteit. Het resultaat zijn deze readymade crumbles en Darégal-diepvrieskits, die kant-en-klare bereidingen bevatten van sterrenchefs onder de vorm van marinades, coulis, sauzen, kruiden… tegen de toch wel vrij indrukwekkende prijs van 38 euro. Persoonlijk waren we enthousiaster over deze door een Franse start-up ontwikkelde natuurlijke groentetabletten (bestaande uit groenten en cacaoboter) die culinaire bereidingen smaak en kleur verlenen.

De juiste prijs

We zijn ondertussen allemaal vertrouwd met fair trade en hopelijk ook bekommerd over de solidariteit tussen Noord en Zuid. Daarnaast duiken ook steeds meer Noord-Noord initiatieven op, vooral op het gebied van melk, met bij ons bijvoorbeeld merken als Fairebel en Wie is de baas?! De retailers gebruiken dit argument trouwens ook voor hun eigen merken. Het probleem is volgens ons dat er op dat gebied geen label bestaat naar het voorbeeld van Fairtrade, dat zich vooral bezig houdt met de Noord-Zuidverhoudingen. Hoe moeten we dan het kaf van het koren scheiden en oordelen wie werkelijk getuigt van inzet en zijn beloften houdt?

Do-it-yourself

Het draait bij deze producten niet alleen om de smaak maar ook om het plezier zelf een bijdrage te leveren in de transformatie van een edel product. Zelf mozzarella of foie gras au torchon maken, je gasten een zelfbereide camembert met rauwe melk voorzetten: dat zijn de troeven van producten in kit, waarvan deze twee al verkrijgbaar zijn in de Belgische retail.

  

Marketinginnovatie

Chocolade wordt steeds meer een premiumproduct en het is dan ook weinig verwonderlijk dat er tegenwoordig zelfs millésimes van bestaan! De spits wordt hier afgebeten door een chocolatier uit Luik die ons op een zeer mooie manier zin geeft om hem eens een bezoekje te brengen. Een ander prachtig voorbeeld zijn de Amerikaanse gevriesdroogde vruchtenstokjes die gepresenteerd worden als een ijsje om de kinderen op een ludieke manier aan te sporen gezond te eten.

  

In de mode

Net als in de kledingwereld bestaan er ook seizoentrends in de wereld van de voeding. Vandaag flamberen we onze zalm en roken we onze tonijn of snijden we hem in plakken zoals charcuterie.

Miraculeuze drankjes

Drinks zijn een van de meest innoverende categorieën van de jongste jaren. Elke keer opnieuw worden sommige drankjes miraculeuze eigenschappen toegedicht. Sommige producenten mikken op probiotica, die zich in groten getale zouden bevinden in kefir. Ook koffie is tegenwoordig weer helemaal een item. Vooral cold brews zijn een opkomende trend. Je vindt ze tegenwoordig in de hipste bars en ook een sterk merk als Malongo heeft er een speerpunt van gemaakt en brengt deze koud geschonken koffie onder bio- en fairtradelabel.

Bravo België! Food.be

We hebben het als fiere Belgen altijd jammer gevonden dat er op SIAL niet over de gewestgrenzen heen meer gemeenschappelijke promo-initiatieven werden opgezet. We zijn dus bijzonder opgetogen dat Fevia onder de noemer food.be dit jaar alle aanwezige Belgische exposanten in een catalogus had samengebracht. Eén blik op de geplunderde displays was voor ons genoeg om te besluiten dat dit een zeer goed idee was. Volgende keer toch iets sneller bijvullen…