Duurzaamheid is actueler dan ooit en dat weten retailers maar al te goed. Daarom schrapt het Franse Monoprix voortaan zijn papieren catalogussen. Dat maakte het bedrijf bekend.

Monoprix wil zijn communicatie met klanten veranderen en daarbij rekening houden met verschillende parameters: de noden in de stad, het belang van digitalisering en de impact op het milieu. “Meer dan 20 miljard papieren catalogussen, brochures en folders worden door alle bedrijven en distributeurs samen verdeeld in Frankrijk”, benadrukt Monoprix. Daarom wil het bedrijf nu 30 miljoen catalogussen schrappen, wat overeenkomt met maar liefst 2.400 ton papier. Op die manier wil de retailer zijn communicatie met de klant verbeteren door gebruik te maken van middelen die beter zijn voor het milieu.

Minder waterverspilling, de bescherming van bossen en de vermindering van transport en CO2-uitstoot zijn nog extra argumenten die het bedrijf uiteindelijk hebben overtuigd om deze beslissing te nemen. “De ecologische impact van digitale folders ligt 14 keer lager dan bij hun papieren tegenhangers”, vertelt de retailer op basis van een studie van Human & Green Consultants. De digitalisering van catagolussen zou, naast het aanbieden van het juiste product aan de juiste persoon op het juiste moment, volgens de retailer dan ook een belangrijke vooruitgang zijn op het vlak van milieu.

De catalogussen van Monoprix zijn voortaan beschikbaar via de mobiele applicatie Monoprix et moi (Monoprix en ik), maar ook via websites en apps van gespecialiseerde partners. “Ik ben erg blij met deze beslissing die onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en merkenvoorkeur versterkt“, verklaart Florence Chaffiotte, marketing en innovatie directeur bij Monoprix.