Lidl België wil tegen 2020 elk jaar tien nieuwe winkels openen en tien vestigingen renoveren. En daarbij zet de smart discounter vooral in op het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Drie nieuwe winkels en een renovatie staan op de planning. In totaal zal de retailer dit jaar zo’n 35 miljoen euro investeren in onze hoofdstad.

Lidl België maakte al eerder zijn ambities voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bekend en er was zelfs sprake van een gemengd project waarbij handelsruimtes gecombineerd worden met woningen. “Eerst en vooral is er de grote bevolkingsgroei in Brussel. In 2010 heeft het Planbureau berekend dat de regio 200.000 nieuwe inwoners zal tellen tegen 2020. Ondertussen wordt ervan uitgegaan dat dat aantal al in 2018 bereikt zal worden. Al die mensen moeten allemaal een woning vinden, maar natuurlijk ook vervoer en winkels. De kansen liggen er dus voor het grijpen. Lidl doet dit via een positief antwoord op de verwachtingen van de lokale overheden en de omwonenden”, vertelde Sébastien Segers, Senior Expension Manager bij Lidl, ons toen. Plannen die dit jaar in Anderlecht (oktober) en Molenbeek (21 februari) in de praktijk zullen worden omgezet.

35 miljoen euro aan investeringen

“De uitbreiding in Brussel past in de groeistrategie van Lidl in België. Alleen al in februari openen we drie nieuwe verkooppunten: ons eerste gemengde bouwproject in Molenbeek, een tweede gloednieuwe supermarkt in Schaarbeek en de grootste winkel van Lidl in Brussel (na de verbouwingswerken) in Sint-Agatha-Berchem. Bovendien gaan we begin oktober aan de Albert I-square in Anderlecht van start met een tweede gemengd project”, legt Segers uit. In totaal investeert Lidl dit jaar zo’n 35 miljoen euro in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

 

De grootste Lidl van Brussel in Sint-Agatha-Berchem

Het merk heeft in Sint-Agatha-Berchem aan zijn winkel gewerkt om de verkoopoppervlakte te verdriedubbelen. Met 1531 m² wordt de supermarkt aan de Zelliksesteenweg de grootste Lidl van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Door deze uitbreiding is het voor de klanten aangenamer winkelen: de commerciële presentatie is duidelijker, de producten zijn gemakkelijker terug te vinden, de circulatie in de winkel en rond de kassa is geoptimaliseerd en er werd een parkeerterrein met 63 plaatsen aangelegd. De winkel opent op 20 februari zijn deuren.

Vierde winkel van Lidl in Molenbeek: het eerste gemengde project in Brussel

In de dichtbevolkte gemeente Sint-Jans-Molenbeek (meer dan 95.000 inwoners) opent Lidl een vierde supermarkt, in de Delaunoystraat. De nieuwe winkel beschikt over een verkoopoppervlakte van 905 m² en 50 parkeerplaatsen.

Even ter verduidelijking, het gaat hier niet om een standaard Lidl-winkel, maar eerder om een gemengdproject dat handelsruimte met woningen combineert. Het project omvat ook de bouw van 21 nieuwe appartementen aan de Ransfortstraat en de Onafhankelijkheidsstraat. “Met onze aanpak willen we op een zinvolle manier een plek vinden in het stadsweefsel. Deze nieuwe benadering – een gemengd project met handelsruimte en woningen – komt op een positieve manier tegemoet aan de verwachtingen van de overheid en de buurtbewoners”, klinkt het bij Lidl.

In het gebouw worden bovendien duurzame technologieën toegepast die het energieverbruik tot een minimum moeten beperken: 168 zonnepanelen, die voldoende elektriciteit leveren om 10 gezinnen een jaar van stroom te voorzien; groendak; opvangen van afwatering; laadpunten voor elektrische auto's en fietsen.

De winkel opent op 21 februari zijn deuren.

Een tweede winkel in Schaarbeek

Lidl investeert in de Wijnheuvelenstraat in een gloednieuwe supermarkt. Dit wordt de tweede winkel van de keten in Schaarbeek. Het gebouw werd verbouwd en heeft voortaan een verkoopoppervlakte van 747 m². Vlak bij de winkel ligt een parkeerterrein met 28 plaatsen voor de klanten. Buiten de openingsuren mogen ook de buurtbewoners er parkeren. Vanaf 23 februari kunnen de klanten hier terecht voor hun dagelijkse boodschappen.

Een tweede gemengd project op de locatie van de vroegere Renault-garage van Anderlecht

Dit belangrijke project aan de Albert I-square, op de plek waar vroeger de Renault-garage te vinden was, omvat een winkel van Lidl met een oppervlakte van 1300 m² op de benedenverdieping. Daarnaast zijn er ook nog 91 parkeerplaatsen en 19 nieuwe appartementen op de bovenverdieping voorzien. Volgens de oorspronkelijke bouwplannen wordt de laadkaai volledig overdekt om de geluidsoverlast voor de buren te minimaliseren. 

De bewoners zullen bovendien kunnen genieten van een gemeenschappelijk groendak. “Met dit gemengde nieuwbouwproject toont Lidl dat het supermarkten kan inpassen in het stadsweefsel van de hoofdstad”, verklaart de smart discounter.

In het gebouw worden bovendien duurzame technologieën toegepast die het energieverbruik tot een minimum moeten beperken: 200 zonnepanelen, die voldoende elektriciteit leveren om 12 gezinnen een jaar van stroom te voorzien; groendak; opvangen van afwatering;  en laadpunten voor elektrische auto's en fietsen. De winkel opent in oktober zijn deuren.

Een ander gemengd project ziet in 2020 het licht in Anderlecht, in de Pierre Marchantstraat. Volgens de initiële bouwplannen zouden er op de gelijkvloers naast de Lidl-winkel ook ruimtes voor vrije beroepen voorhanden zijn. Tijdens onze ontmoeting met Sébastien Segers, vertelde hij ons dat het project zich uitstrekt over een netto verkoopoppervlakte van 1.700m2n en dat er daarnaast ook plaats is voor 79 appartementen en drie ondergrondse parkeerverdiepingen waarvan er één gereserveerd is voor de bewoners. 

Lidl groeit ook op nationaal niveau     

De uitbreiding in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest past in de groeistrategie van Lidl in België. Het merk wil elk jaar tien nieuwe winkels openen en tien vestigingen renoveren. De discounter is constant op zoek naar nieuwe medewerkers voor zijn winkels, maar ook voor de IT-afdeling, de afdeling 'uitbreiding' en de personeelsdienst. Voor het einde van 2020 zal Lidl 1500 nieuwe medewerkers aanwerven.

Andere gemengde projecten

Er staat tot slot ook nog een gemengd project gepland in Antwerpen, op de Markgravelei. Daarbij gaat het om een winkeloppervlakte van 1175 m2, gecombineerd met 37 appartementen en 24 huizen. “We spreken hier over werven die van anderhalf jaar tot twee jaar duren, terwijl je een ‘standalone’ in zo’n zes maanden neerzet. Je moet ook rekening houden met de evolutie, want je kan het gebouw tien jaar later niet zomaar slopen om even een remodeling door te voeren”, legde Sébastien Segers ons in het verleden al uit.

 

Zorgen deze investeringen voor een groter marktaandeel? 

Helpen deze investeringen en de gekozen expansiestrategie om een groter marktaandeel te verwerven? Volgens de Gondola Retail Scan 2017 steeg de omzet van de zelfverklaarde smart discounter in 2016 met 7,9% dankzij zijn dynamisme op het vlak van winkelopeningen en communicatie. Daardoor heeft Lidl ondertussen 7% van de markt in handen.