Maaltijdboxleverancier HelloFresh heeft naar eigen zeggen zijn meest succesvolle jaar achter de rug. Het bedrijf zag zijn omzet in het vierde kwartaal stijgen met 41% en ook de verliezen namen af. In de Benelux is het bedrijf bovendien aan een sterke opmars bezig.

Bij het Duitse HelloFresh steeg de omzet in heel 2018 met 41,4% tot 1,28 miljard ten opzichte van het vorige boekjaar. Ook als we naar het vierde kwartaal kijken zien we dat de omzet gestegen is tot 361,7 miljoen euro, in 2017 was dat nog 252,8 miljoen. Het bedrijf behaalde met andere woorden een indrukwekkend stijging van 43,1%. Het bedrijf behaalde in 2018 een operationeel verlies (ebidta) van 54,5 miljoen euro dat ze met 22% hebben weten terug te dringen ten opzichte van 2017. Voor het vierde kwartaal bedroeg dit 2,9 miljoen euro ten opzichte van 6,1 miljoen euro in dezelfde periode het jaar ervoor.

Het aantal actieve klanten steeg tijdens het vierde kwartaal met bijna 41% tot 2,04 miljoen. Ook het aantal bestellingen steeg met 37% tot 7,4 miljoen. Voor heel het boekjaar 2018 waren dat er 27,1 miljoen (+43,1%). Bijna 200 miljoen maaltijden werden tijdens het boekjaar 2018 bezorgd tegenover minder dan 140 miljoen het jaar daarvoor. Met bijna 40 procent groeide ook het aantal bezorgde maaltijden tijdens het vierde kwartaal tot 54,7 miljoen.

"2018 was ons meest succesvolle jaar tot nu toe, waarin we ons aanbod voor klanten op basis van maaltijdsoorten, keuze en prijs op betekenisvolle wijze hebben uitgebreid, en we marktleider geworden zijn op al onze markten. We zijn er echt trots op dat we zo’n sterke vooruitgang hebben geboekt met onze missie om HelloFresh toegankelijk te maken voor steeds meer mensen en om de manier waarop zij eten te verbeteren.”, zegt Dominik Richter, CEO en mede-oprichter van HelloFresh.

Voor het jaar 2019 verwacht HelloFresh dat de omzet verder zal groeien met een constante 25-30 procent. Daarnaast wil het bedrijf ook break-even zijn.

Benelux

’s Werelds leidende maaltijdboxleverancier is in de Benelux aan een sterke opmars bezig. “Wij kijken terug op een positief jaar in de Benelux. Wij streven er naar om het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken en we hebben in het afgelopen jaar veel gedaan qua productontwikkeling”, vertelt Maartje Frederiks, CEO van HelloFresh Benelux. “Zo hebben we onze ‘Quick & Easy box’ geïntroduceerd en daarnaast premium-gerechten toegevoegd aan ons wekelijkse aanbod”, voegt Frederiks toe.

Ook op logistiek vlak heeft de maaltijdboxleverancier een flinke stap vooruitgezet met de opening van haar distributiecentrum in Bleiswijk.

Erwin Vandenbosch