Delhaize lanceerde gisteren ‘The Lion’s footprint’, een ambitieus actieprogramma om de ecologische voetafdruk van het bedrijf te verkleinen. Dit plan bestaat uit drie grote pijlers: plastic neutraal worden, een neutrale balans op gebied van voedselverspilling verkrijgen en koolstofneutraal worden. Op die manier wil Delhaize uitgroeien tot de eerste Belgische retailer met een neutrale ecologische voetafdruk.

Duurzaamheid is een onderwerp dat tegenwoordig niet meer uit de media weg te slagen is. En dat weet ook Delhaize. De retailer wil de strijd tegen milieuvervuiling en voedselverspilling flink opdrijven en lanceerde daarom gisteren een ambities duurzaamheidsplan ‘The Lion’s Footprint’. De eerste belangrijke pijler? Plastic neutraal worden. Geen gemakkelijke opgave, al ondernam de supermarktketen in het verleden al verschillende acties om hieraan tegemoet te komen. Zo schrapte de retailer tien jaar geleden wegwerpzakjes aan de kassa en biedt het sinds vorig jaar herbruikbare tassen uit fairtrade katoen aan als alternatief voor de papieren zakjes in zijn groentenen fruitafdeling.

Concreet bestaat het plan om plastic neutraal te worden uit 5 sterke ambities. Zo wil de retailer tegen 2020 (een jaar vóór de datum vastgelegd door de Europese ontwerprichtlijn) plastic voor eenmalig gebruik verbannen uit haar winkels. Daarnaast wil het zakken aan de kassa en zakken voor het inpakken van bulkgoederen bannen. Ook moet tegen 2025 50% van haar drankverpakkingen uit rPET-verpakkingen bestaan, en wil de retailer herbruikbare of recycleerbare materialen inzetten voor al haar verpakkingen. Tot slot zal ook het gebruik van plastic met 25% verminderd worden tegen 2025. Bij deze 5 ambities zal Delhaize zich in de eerste plaats focussen op de eliminatie en de vermindering van plastic. Vervolgens wordt de prioriteit gegeven aan recycleerbare verpakkingen, om ten slotte te compenseren wanneer niet-recycleerbare plastic niet vermeden kunnen worden omwille van voedselveiligheid of de bewaring ervan.

“Wat plastic betreft, zijn we ons ervan bewust dat we ook een deel van het probleem zijn en zullen we werken aan een concrete oplossing", verklaart Xavier Piesvaux, CEO bij Delhaize België. "Samen met het team dat zich toelegt op duurzame ontwikkeling hebben we een plan opgesteld waarvan we hopen dat het tegelijk ambitieus, vooruitstrevend en zeer concreet is”.

Testproject: 12 ton plastic bespaard

Een eerste belangrijke maatregel op het vlak van plastic beparing die zal worden doorgevoerd, is de nieuwe groente- en fruitafdeling die zal getest worden in 10 Delhaize-supermarkten, waaronder Nijvel. In deze 10 testsupermarkten zal er 80% minder plastic aanwezig zijn in de afdeling groente en fruit dan voorheen. Voortaan koopt Delhaize immers het grootste deel van de groenten en fruit in bulk aan, waarna het die ook in bulk zal aanbieden aan de klant. “Op deze manier schrappen we gemiddeld 12 ton plastic per supermarkt per jaar. Uiteraard willen wij onze klanten ondersteunen in dit transformatie- en bewustwordingsproces door middel van informatie, inspiratie en beloning”. Zo zijn er nu bijvoorbeeld gratis gecertificeerde papieren zakken of herbruikbare katoenen fairtrade-zakken voor 0,50 euro ter beschikking in de afdeling fruit & groenten. Ook gaat het Lion's Footprint-logo zichtbaar zijn in de afdeling om onze inspanningen voor meer duurzaamheid te benadrukken.

De testfase loopt tot september dit jaar. Daarna zal het verpakkingsloze groente- en fruitconcept ook stelselmatig worden uitgerold in andere Delhaize-supermarkten, AD Delhaizes, Proxy Delhaizes en Shop&Go’s.

Meer eten wegschenken of gebruiken voor energieproductie 

Een tweede belangrijke pijler van ‘The Lion’s Footprint’-programma is het verminderen van voedselverspilling. En daar is de retailer niet aan haar proefstuk toe. “Sinds 2012 hebben we een voedselrecuperatieprogramma waarbij we winkelproducten die bijna aan het einde van hun levenscyclus zijn aan voedselbanken en lokale goede doelen schenken”, verduidelijkt Xavier Piesvaux. 2018 was een recordjaar met meer dan 4,3 miljoen uitgedeelde maaltijden. Door de inzet van meer dan 145 lokale verenigingen werd 2.905 ton voedsel gered.

Toch wil Delhaize nog een stap verder gaan. “Onze inspanningen met betrekking tot voedselinzamelingen en - schenkingen worden maximaal versterkt binnen de bestaande voedselveiligheidsnormen”, reageert de retailer. “Wat niet weggeschonken kan worden, zal ook in de toekomst gebruikt worden voor energieproductie (biomethanisering). Hiermee, willen we ook een neutrale balans op gebied van voedselverspilling bereiken.”

Tegen 2021 CO2-neutraal

De derde doelstelling van dit omvangrijke duurzaamheidsprogramma is het bereiken van een CO2-neutrale balans in twee jaar tijd. "Met betrekking tot onze CO2-balans gaan we tegelijkertijd en op verschillende niveaus de strijd aan: op het hoofdkantoor, in de winkels, bij de leveranciers en natuurlijk bij het goederentransport’, vertelt Xavier Piesvaux.

Sinds 2008 is de uitstoot van Delhaize al met 44% verminderd, maar daar eindigt het niet. Om haar voetafdruk te berekenen en een reductieplan op te stellen, werkt Delhaize samen met CO2logic. “Zo zijn we van plan ons mobiliteitsbeleid te herzien en duurzamer te maken.”

Concreet is het de bedoeling om het hoofdkantoor en de winkels volledig CO2-neutraal te maken dankzij nieuwe technologieën, apparatuur, groene energie en veranderingen in het gedrag van elk van de werknemers die dagelijks zullen worden gestimuleerd. Daarnaast zal ook de bevoorradingsketen herzien en geoptimaliseerd worden door nieuwe technologieën voor transportmiddelen te promoten en nieuwe leveringswijzen te introduceren zoals bijvoorbeeld de voorkeur voor dubbeldeksvrachtwagens. “Voor het koeltransport maken we gebruik van cryotechnologie, een oplossing met een gerecycleerd natuurlijk koelmiddel”, voegt Delhaize er nog aan toe. Vanaf juni zal Delhaize, voor de laatste kilometers tot haar Fresh Atelier in Brussel, de bakfiets gebruiken via haar partner urbike. Tot slot zal Delhaize haar leveranciers via een pact voorstellen om bij te dragen bij het waarmaken van haar ambitie.

"Met de lancering van dit programma dat de toekomst van onze planeet wil verbeteren en garanderen, blijven we een evenwichtig, duurzaam en toegankelijk voedingsmodel verdedigen. Dit model lag Jules Delhaize, de oprichter van het bedrijf, nauw aan het hart en het beïnvloedt het leven van onze medeburgers nog altijd positief iedere dag opnieuw”, besluit Xavier Piesvaux.