Eindelijk is het zover: het nieuwe peer-to-peer boodschappenplatform van de Colruyt group, Apporto, is officieel gelanceerd. Het platform biedt mensen de mogelijkheid om voor elkaar boodschappen te doen en dat via de app of de boodschappenlijn.

Zoals we al eerder aangekondigd hadden, brengt het peer-to-peer platform Apporto mensen die gaan winkelen bij Colruyt, OKay, Bio-Planet of Spar Colruyt Group in contact met mensen die hun boodschappen graag (thuis) bezorgd willen krijgen. De service is toegankelijk via de Apporto app voor smartphone en via een call operator platform voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. De app is nu beschikbaar in de App Store en Google Play. Met het platform wil Colruyt Group zorgen voor meer verbinding tussen de klanten.

Eenvoudig en snel: afstemmen vraag en aanbod van gebruikers

Onder het motto “Graag gebracht, met plezier gekregen” stemt het boodschappenplatform Apporto vraag en aanbod van geregistreerde gebruikers op elkaar af. Apporto biedt oplossingen voor mensen die mekaar nog niet kennen en voor anderen die hun boodschappen nu al groeperen. 

Enerzijds gaat het dus om mensen die niet tot in de winkel geraken, bijvoorbeeld omdat ze minder mobiel zijn door ziekte of ongeval of gewoon omdat ze tijd te kort komen. Anderzijds is Apporto een handige tool voor iedereen die bereid is om te winkelen voor anderen: buren, familie, mantelzorgers, enzovoort. “Apporto is een echt peer-to-peer platform. Het brengt mensen met elkaar in contact en biedt hen alle ondersteunende functionaliteiten om zichzelf binnen een community en in alle vertrouwen te gaan organiseren. Met de app kan je bijvoorbeeld eenvoudig boodschappenlijstjes doorgeven en samenvoegen maar ook andere gebruikers evalueren aan de hand van een ‘rating’ systeem,” geeft Frans Colruyt, COO van Colruyt Group aan.  

Hoe gaat het concreet in z’n werk?

Het werkt eenvoudig: stel dat een consument ziek is of na een ongeval niet zelf naar de winkel kan gaan en zijn boodschappen graag thuis bezorgd wil krijgen, dan geeft hij zijn boodschappenlijstje in de Apporto app in, plus de gewenste plaats en tijdstip van levering. De app zal zijn vraag matchen met de contacten van de consument in kwestie of met heel de Apporto community. Een andere consument die die week sowieso gaat winkelen, kan zijn boodschappenlijstje in de app ingeven, ziet dat de eerste consument in de buurt woont en laat weten dat hij bereid is om ook voor hem te winkelen.

In de app worden de twee boodschappenlijstjes samengevoegd en op een overzichtelijke, geordende manier getoond. Als de tweede consument klaar is met winkelen, meldt hij dat in de app en verwittigt hij de andere consument dat hij onderweg is. Hij levert de boodschappen af en de consument die thuis wacht, betaalt met zijn bank-app of cash. 

Alternatief: Samana Boodschappenlijn

Voor mensen die digitaal minder vaardig zijn, stelt Apporto een zelf ontwikkeld call operator platform ter beschikking. Een eerste toepassing, de Samana Boodschappenlijn, wordt momenteel in heel Vlaanderen uitgerold. Gebruikers geven hun boodschappenlijstje telefonisch door aan vrijwilligers van Samana (het vroegere Ziekenzorg CM), waarna mantelzorgers of andere mensen die hiervoor vrijwilliger zijn, de boodschappen doen. Frans Colruyt: “Er lopen ook gesprekken met andere erkende organisaties om dit initiatief verder uit te breiden”.

Inzetten op meer verbinding tussen mensen 

Het Apporto-platform is voor Colruyt Group een manier om ook op sociaal vlak duurzame meerwaarde te creëren. “In een tijd waarin vereenzaming toeneemt en mensen meer op zichzelf terug lijken te plooien, willen wij als retailer juist zorgen voor meer verbinding. Apporto legt eenvoudig de link tussen klanten en al wie niet zo gauw in de winkel geraakt, om welke reden dan ook”, aldus Frans Colruyt. 

De retailer is er zich van bewust dat dit een verhaal is dat heel stapsgewijs zal moeten groeien – je hebt immers de beide partijen nodig - en dus de nodige tijd zal vergen. Frans Colruyt: “Maar we geloven echt in de haalbaarheid van dit verhaal”.