Carrefour engageert zich om klanten enkel nog kwaliteitsvolle groenten en fruit aan te bieden. Indien een klant niet tevreden is over de versheid of smaak van zijn product, betaalt Carrefour het hem gewoon terug. Dat staat in het 15e engagement van Act for Food.

In september lanceerde Carrefour zijn manifest ‘Act for Food’, een wereldwijd programma met acties die Carrefour onderneemt om iedereen beter te laten eten en onze planeet te respecteren. In zijn 15e engagement wil de retailer de versheid en smaak van groenten en fruit garanderen. En daarvoor gaat de retailer wel heel ver. Klanten die niet tevreden zijn krijgen hun geld immers terug.

Hoe werkt het?

Klanten die niet tevreden zijn over de kwaliteit van de groenten en het fruit van Carrefour kunnen hun geld terugvragen. Dit engagement geldt voor alle Carrefour-winkels en aankopen bij Carrefour drive. De terugbetaling kan binnen twee dagen worden aangevraagd op vertoon van het kasticket en het product. De exacte voorwaarden zijn te vinden op de website carrefour.eu.

“Dankzij een strenge selectieprocedure”

Carrefour doet deze belofte om het overtuigt is van de kwaliteit van zijn producten. De keten benadrukt bovendien dat “het kan rekenen op zijn groente- en fruitexperts die elke dag opnieuw de beste producten kopen”. En dat zowel bij de producent als bij veilingen in alle uithoeken van het land. “Deze experts kennen de verschillende soorten groenten en fruit door en door, maar kunnen ook perfect de versheid en het complete smakenpalet van elk product beoordelen. Het zijn deze experts die samen met de kwaliteitsservice van Carrefour bijzonder strenge criteria opstellen, zodat enkel de beste producenten en producten in aanmerking komen”, verklaart Carrefour.

80.000 onafhankelijke controles in 2018

Van het veld of de boomgaard tot in de winkelrekken: alle producten ondergaan strenge kwaliteitscontroles om er zeker van te zijn dat alle criteria nageleefd werden, dat de producten in goede omstandigheden vervoerd werden, dat ze voldoende rijp zijn en dat de verwerkingsprocedures gerespecteerd werden. “Carrefour doet daarvoor een beroep op erkende, onafhankelijke instanties en kan ook rekenen op de waakzaamheid van de leveranciers van zijn verkooppunten”, meldt de retailer.

In de winkels worden de medewerkers dan weer speciaal opgeleid om de kwaliteit en de versheid van het assortiment groenten en fruit ter plekke te evalueren. Bovendien kan een onafhankelijke organisatie onverwachte controles uitvoeren. Op die manier vonden er vorig jaar 80.000 controles plaats.

Korte ketens en lokale productie

Wie versheid zegt, zegt ook snelheid en dus bevoorrading via korte ketens. Carrefour engageert zich om de winkels daags nadat ze een bestelling hebben geplaatst al te bevoorraden en speelt zo flexibel mogelijk in op hun noden.”Daarnaast waakt Carrefour er continu over dat de smaak van zijn producten onveranderd blijft, via regelmatige smaaktests waarbij zowel onafhankelijke experts als medewerkers of klanten betrokken kunnen worden”, besluit de retailer.