Nieuwe winkelformules, een kleinere non-foodafdeling, extra outlets, meer drives, winkels die in franchisebeheer worden overgenomen… Het zijn maar enkele belangrijke punten uit het actieplan dat Carrefour voorstelde aan zijn medewerkers om zijn Franse hypermarkten terug op de rails te krijgen. De vakbonden zijn er allesbehalve gerust in.

Tijdens de voorstelling van het transformatieplan Carrefour 2022 vorig jaar kondigde Alexandre Bompard al aan dat de Franse hypermarkten wegens slechte resultaten, daar waar nodig, zullen verkleinen, en dat er vooral gesnoeid zal worden in de non-foodafdeling. Die laatste lijdt namelijk sterk onder de grote concurrentie van gespecialiseerde ketens en de e-commerce. Bovendien zal er ook een sterkere focus op digitalisering komen. En die lijn wil Carrefour ook dit jaar vastbesloten doortrekken in een poging om zijn Franse hypermarkten er weer bovenop te helpen. Dat blijkt uit het actieplan dat Carrefour vorige week vrijdag voorstelde aan zijn medewerkers, zo schrijven Linéaires en Reuters. De hypermarkten zijn goed voor zo’n 25% van de omzet, maar zien de laatste tijd sterk af van de immense marktdruk waardoor de rentabiliteit onder druk komt te staan. Daar moet dringend iets aan veranderen, klinkt het bij Carrefour. Concreet is de retailer van plan om de non-foodafdeling flink te reduceren en deels uit handen te geven. Daarnaast zal er meer gefocust worden op e-commerce (meer drives, afhaalpunten,...), en wil de retailer het hypermarktconcept nieuw leven inblazen door drie nieuwe formules te testen.

Afdelingen elektro, juwelen en foto worden geschrapt

Vooral de non-foodafdeling heeft het hard te verduren: die was immers goed voor 68% van het verlies bij de hypermarkten, weet Linéaires. Daarom zal er in deze afdeling ook het meest gesnoeid worden. Carrefour is namelijk van plan om de afdelingen elektro, foto en juwelen die door Carrefour worden uitgebaat, op termijn te sluiten. Vanaf dit jaar zal het elektro, foto, cinema en geluid aanbod in een vijftiental kleinere hypermarkten (kleiner dan 8.000m2) trouwens via zelfbediening worden aangeboden. Op die manier kan de retailer besparen op personeelskosten, aldus onze Franse concullega's.

Hoewel Carrefour enkele non-foodafdelingen schrapt, komen er ook twee nieuwe bij, namelijk: huisdierbenodigdheden en een parafarmacie.

3 nieuwe Darty shop-in-shops

Carrefour laat de verkoop van non-foodproducten liever over aan gespecialiseerde ketens als Darty en zal daarom dit jaar nog 3 extra shop-in-shops openen van Darty, waardoor het totaal op 5 filialen komt. Bovendien zal Carrefour ook een vergelijkbare pilot doen met Fnac. In de winkels waar een Darty corner niet mogelijk is, wil Carrefour gaan samenwerken met een verdeler van Darty-producten.

Tiental nieuwe outlets

Verder wil Carrefour ook meer outlets openen. Vorig jaar opende de retailer al 11 outlets, elk zo’n 500 à 1.500 m2, in hypermarkten om onverkochte non-foodproducten te centraliseren en zo gemakkelijker te verkopen. Door het grote succes van deze outlets komen er dit jaar nog een tiental bij. Al zal Carrefour hierbij wel gebruikmaken van een aankoopcentrale om te onderhandelen over ‘buitenkansjes’ , aldus Linéaires.

11 hypermarkten overgeheveld aan zelfstandigen

Omdat sommige hypermarkten in zware moeilijkheden zitten, moet er dringend actie ondernomen worden. Daarom heeft Carrefour besloten om 10 of 11 onder hen over te hevelen aan zelfstandige winkeluitbaters. Het is niet de eerste keer dat dat gebeurt. Vorig jaar kwamen er ook al 5 hypermarkten in handen van zelfstandigen. 

3 nieuwe winkelformules: Essentiel, Rebonds en Next

Daarnaast  experimenteert Carrefour momenteel met 3 nieuwe winkelformules: Essentiel, Rebonds en Next. Die moeten ervoor zorgen dat de omzet van de hypermarkten terug de hoogte in schiet. 

Essentiel is een echte low cost formule. Het testfiliaal in Avignon zal veranderen in een discount hypermarkt: lage prijzen, producten op rekken, een basisassortiment FMCG-producten en een ruimte voor zelfbediening. Een tiental hypermarkten zou op deze manier gered kunnen worden, aldus Linéaires.

Bij de ‘Rebonds’ formule krijgt de winkeldirecteur dan weer meer autonomie om de operationele omzet van de hypermarkt sneller terug op de rails te zetten. 40 Franse Carrefour-hypermarkten hebben dringend nood aan zo’n oplossingen, klinkt het. 5 pilotvestigingen zullen dan ook dit jaar nog het licht zien.

Daarnaast zullen 4 hypermarkten worden omgevormd volgens de Next-formule, een concept dat vooral focust op de verkoop van voeding. De oppervlakte van de winkels zullen kleiner worden en bovendien zal er ook een restaurantgedeelte neerstrijken in de vestiging. De winkel Dijon Toison d’Or zal de eerste zijn die dit nieuwe model mag uittesten.

Meer focus op e-commerce

Naast de verbetering van het oude hypermarktconcept, moet er natuurlijk ook geanticipeerd worden op de toekomst. E-commerce wordt steeds belangrijker en dat is iets wat Carrefour goed begrepen heeft. De retailer gaat dit jaar 8 nieuwe drives openen en 67 e-commerce afhaalpunten vergroten. Bovendien zullen ook 90 van de 230 hypermarkten uitgerust worden met een dienst om aan huis te leveren.

Verder zullen er ook automatische kassa’s geïntroduceerd worden in zo’n 200 winkels. Het is duidelijk dat digitalisering bij Carrefour een echt paradepaardje is. 

Vakbonden zijn ongerust

Het nieuwe actieplan zal gepaard gaan met de nodige ontslagen en dat is iets waar ze bij de vakbonden allesbehalve gelukkig mee zijn. Zij noemen het nieuwe actieplan dan ook "een catastrofe voor de werkgelegenheid". 

Wordt vervolgd.