Vanaf deze zomer zal Terracycle in samenwerking met Carrefour Frankrijk en andere grote merken Loop, een circulair platform voor e-commerce, testen. Dat model wil klanten namelijk een alternatief bieden voor wegwerpverpakkingen om zo de afvalberg fors te verminderen.

Terracycle heeft Loop ontwikkeld, een circulair platform voor e-commerce dat de afvalberg wil helpen verminderen. Merken die deelnemen aan het project hebben nieuwe verpakkingen ontwikkeld die voldoen aan alle voorwaarden van dit model (resistent, ergonomisch, nieuwe functies). Deze nieuwe verpakkingen zijn gemaakt in glas, inox of plastic en dragen bij tot een integrale recyclage.

Grote FMCG-spelers zetten hun schouders onder het project

Onder de deelnemende A-merken vinden we onder meer Procter & Gamble, Nestlé, PepsiCo, Unilever, Mars Petcare, Coca-Cola, Mondelez, Danone, Beiersdorf en Jacobs Douwe Egberts. Carrefour biedt bovendien ook enkele huismerkproducten aan, waaronder een twintig Carrefour en Carrefour BIO-producten. In totaal nemen maar liefst 25 multinationals mee aan het project.

 

Testfase vanaf mei 2019 in Parijs

Het platform maboutiqueloop.fr zal in mei 2019 gelanceerd worden en in een eerste fase enkel beschikbaar zijn in de Parijse regio. Tijdens een “test and learn”-fase , wordt een beroep gedaan op consumenten om zo het aanbod te verbeteren. Vanaf deze zomer zouden de producten ook verkrijgbaar zijn op Carrefour.fr.

Hoe werkt het?

Bij de eerste aankoop betaalt de klant statiegeld en kiest hij, indien gewenst, voor een automatische vernieuwing van het product. De consument betaalt maar een keer het statiegeld, al naargelang de verpakking, en dat geld zal hem bij elke vervanging in fases worden terugbetaald. In de praktijk gebruikt de klant zijn producten tot ze leeg zijn. Daarna worden de verpakkingen thuis opgehaald, gewassen en opnieuw gevuld zodat ze terug kunnen worden ingezet in het circuit.

“Loop is een oplossing die bedacht is door een visionaire ondernemer die de markt helemaal op zijn kop wil zetten door industriëlen en distributeurs samen met klanten te laten experimenteren met een model dat wegwerpverpakkingen tegengaat! Op het vlak van circulaire economie heeft Carrefour al veel en ambitieuze inspanningen gedaan om zijn plastic voetafdruk te beperken. Het is dus logisch dat Carrefour zich inzet voor dit project en dat we fier zijn om de eerste distributeur wereldwijd te zijn die Loop aanbiedt! We zijn ervan overtuigd dat onze klanten achter deze oplossing zullen staan, aangezien ze steeds gevoeliger zijn voor consumptiemethodes die afval zo veel mogelijk proberen te verminderen“, verklaart Laurent Vallée, secretaris-generaal bij Carrefour.

“Carrefour is de eerste distributeur die in het potentieel van het Loop-platform gelooft. Vanaf het begin hebben alle Carrefour-teams volop geïnvesteerd om het Loop-systeem in hun aanbod te integreren, wat ook voor een nieuwe beleving voor de consument zorgt”, verklaart Tom Szaky, oprichter van Terracycle. “Dankzij het leadership van Carrefour en het feit dat het onze eerste distributiepartner is, kunnen klanten binnenkort hun lievelingsproducten kopen in een duurzame en kwaliteitsvolle verpakking.”