De bierconsumptie van de Belgen is het afgelopen jaar opnieuw achteruitgegaan, en nog sterker dan de voorbije jaren. Vooral de gewone pils gaat achteruit, terwijl speciaalbieren groeien. Dat heeft de Federatie van de Belgische Brouwers bekend gemaakt.

Het is een trend die al enkele jaren aan de gang is, en zich ook het afgelopen jaar heeft voortgezet: de Belg drinkt almaar minder bier. De bierconsumptie in ons land kromp in 2016 met 3,3% tot 7,68 miljoen hectoliter. Daarmee kende de binnenlandse consumptie de grootste daling in twintig jaar tijd, zegt de Federatie van de Belgische Brouwers (FBB).

Pils, dat goed is voor bijna driekwart van het gedronken bier in België, kent de sterkste daling (-4,3%). Enkel van de degustatiebieren (zoals bijvoorbeeld Duvel en Omer) werd er meer verkocht (+3,5%).

De federatie wijst vooral naar de horeca, waar de consumptie met 4,4% achteruit ging. “De terreurdreiging, de introductie van de witte kassa en de hogere accijnzen op bier hebben echt voor een slecht jaar gezorgd”, zegt voorzitter Jean-Louis Van de Perre in Het Nieuwsblad. Maar ook in de winkels daalde de consumptie met 2,4%.

 

Ook in retail

Uit de meest recente Nielsen-cijfers, die we in het ‘Dossier Drinks’ in ons april-nummer publiceerden, blijkt dat ook in de retail de speciale bieren groeien (+3,9% in waarde) terwijl de gewone pils achteruit gaat (+0,7% in waarde, -4,3% in volume). Het is vooral de niet-alcoholische pils die de pilsmarkt in retail in beweging houdt (+18,7% in waarde). 

Jupiler 0,0%

Dat alcoholvrij bier aan een opmars bezig is, blijkt ook uit nieuwe cijfers van AB InBev. Jupiler 0,0%, de alcoholvrije variant van Jupiler die eind eind vorig jaar gelanceerd werd, is een groot succes, zegt de brouwer. “Van begin dit jaar tot eind april werd al 2,5 keer meer Jupiler 0,0% verkocht dan (voorganger, red.) Jupiler NA in diezelfde periode een jaar eerder”, aldus woordvoerder Korneel Warlop. Jupiler 0,0% zal eind mei zelfs het volledige jaarvolume van zijn voorganger evenaren. Niet onbelangrijk: drie kwart van de verkoop van Jupiler 0,0% gebeurt via retail, wat meer is dan voor de doorsnee biermarkt.

AB InBev gaat globaal meer inzetten op alcoholvrij bier. Tegen 2025 wil de brouwer wereldwijd één vijfde van haar totale biervolume wereldwijd in laag-alcoholhoudende of niet-alcoholhoudende bieren brouwen.

 

 

Export groeit

Een ander lichtpuntje voor de brouwerijen is dat hoewel het binnenlandse verbruik daalt, de export met 8% groeit. In totaal werd meer dan 14 miljoen hectoliter bier werd naar het buiteland geëxporteerd in 2016, bijna het dubbele van de binnenlandse consumptie. Vooral de export naar Frankrijk, sowieso de grootste afnemer van Belgische bieren, steeg met 8,1%. Maar ook in de Verenigde Staten doen de Belgische brouwers het goed (+16,1%).

Meer weten over de biermarkt in de Belgische retail? Lees dan het Dossier Drinks in het aprilnummer van Gondola Magazine! Nog geen abonnement? Klik hier!