Albert Heijn verkoopt vanaf nu ook apart verpakte wortelen. Zo wil de retailer de groenten langer vers houden. Dat meldt het Nieuwsblad. Toch kan die beslissing op heel wat kritiek rekenen. “Vaak is dat plastic jasje écht niet nodig.”

In een tijd waar de discussie over plastic verpakkingen volledig is losgebarsten, durft Albert Heijn het aan om groenten los te verpakken. Een kilo wortelen wordt vanaf nu ook per stuk verpakt. Dat geldt eveneens voor paprika’s, aubergines en komkommers. Een vreemde keuze, in tijden waarin Europa werkt aan een voorstel om plastic tasjes en verpakking te belasten en milieuminister Joke Schauvliege (CD&V) aandringt om niet-herbruikbare plastic zakjes te verbieden. Daarnaast doet Albert Heijn zo ook het tegenovergestelde van zijn concurrenten. Carrefour en Delhaize testen namelijk sinds kort alternatieven voor plastic verpakkingen...

Versere producten

Sally Herygers, woordvoerster van Albert Heijn België, nuanceert de beslissing om groenten apart te verpakken. “Het komt de versheid ten goede. Sommige producten zijn op bepaalde momenten van het jaar sterk genoeg qua houdbaarheid om los te verkopen, maar op andere tijdstippen worden ze ingevoerd uit het buitenland. Dan worden ze verpakt om ze te beschermen tijdens het transport én om ze langer vers te houden. Zo kan het dus dat een komkommer de ene helft van het jaar niet en de andere helft wel in een plastiekje zit. In deze winterperiode zijn ook de groene en gele paprika’s, komkommers en aubergines ingepakt”, aldus de woordvoerster van Albert Heijn.

Kritiek

Nochtans liggen de groenten in veel supermarkten gewoon ‘bloot’ in de rekken. Het Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten vindt de nieuwe maatregel van Albert Heijn dan ook overbodig. “Ik heb er me al aan geërgerd”, klinkt het kritisch bij Bart Nicolaï van het Vlaams Centrum voor Bewaring van Tuinbouwproducten. “Volgens mij is het meestal niet nodig. Als die producten op tijd geoogst worden en meteen gekoeld, zijn ze in principe voldoende lang houdbaar om te overleven tot ze bij u op het bord belanden.”

Vooral het feit dat het zo’n grote retailer is die zoveel plastic gebruikt, verwondert Nicolaï. “Tuinbouwers oogsten die groenten in de voormiddag, in de loop van de dag gaan ze naar de veiling en de volgende dag al worden ze naar de supermarktvestigingen getransporteerd. In tegenstelling tot kleinere kruidenierszaken gaat in de supermarkten alles zo snel, ook de verkoop, dat het me sterk zou verbazen mocht de versheid zonder plastic minder zou zijn.”

“En groenten uit het buitenland? Oké, veel hangt af van de kwaliteit van het transport. En als producten uit Griekenland komen, zijn ze wel een dag of drie onderweg. Maar zelfs dan vraag ik me af of verpakken noodzakelijk is. Eigenlijk hoeft het enkel voor sterk bederfbare soorten, zoals broccoli. Omdat dat botanisch gezien eigenlijk een bloem is, en dus bederfbaar, houdt het plastic het vochtgehalte en de kleur op peil”, besluit Nicolaï.

‘Jasjes uit’

Opmerkelijk is wel dat de retailer zich bewust is van de plasticproblematiek. Het bedrijf heeft zelfs het project ‘Jasjes uit’ lopen, waarbij het meer producten ‘naakt’ wil aanbieden om zo plastic verpakkingen te vermijden.  “We blijven kritisch en heel wat van onze verpakkingen zijn gerecycleerd. Als het niet nodig is, gebruiken we er geen. Onze droge worstjes worden niet meer verpakt”, verklaart Herygers.