Albert Heijn test vanaf vandaag de verkoop van 100 plasticvrije groenten en fruit in zijn Nederlandse winkel in Hoofddorp. Op die manier wil de retailer nagaan wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en tegemoet komen aan de eisen van de klant rond minder plastic.

In september 2018 maakte Albert Heijn bekend het percentage verpakkingsmateriaal te willen terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start vanaf vandaag in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een test waarbij 100 producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen. Met deze pilot wil de retailer nagaan wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten, en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plastic verpakking hebben.

“Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plastic verpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plastic verpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plastic verpakkingen”, verduidelijkt Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn.

100 ongekoelde plasticvrije groenten en fruit

Concreet worden er van maandag 25 maart tot en met zondag 28 april meer dan 100 ongekoelde plasticvrije biologische en niet-biologische producten te koop aangeboden op de groente- en fruitafdeling in de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp. Daarbij gaat het onder meer om bospeen, cherry tomaten, verspakketten, slasoorten, broccoli, bleekselderij en fruit als sinaasappelen, peren, appels en mango. Uitgesloten zijn aardappelen, uien, kruiden, groentegemak, gekoelde groenten en gekoeld fruit.

Albert Heijn benadrukt echter wel dat verpakkingen wel degelijk een functie hebben. Zo zijn ze belangrijk voor de houdbaarheid en kwaliteit van producten en voorkomen ze voedselverspilling aangezien portieverpakkingen erg handig zijn voor kleine huishoudens.

Strijd tegen plastic

Albert Heijn is al jaren bezig met het terugdringen van plastic door het verwijderen of verminderen van verpakkingen of het gebruik van ander, beter recycleerbaar materiaal zoals: bolle deksels van de bakjes voor zacht fruit zijn vervangen door een dun laagje, gewicht van de plasticverpakking van wasverzachter is gehalveerd, theedoosjes zitten niet meer in folie en de dop van de waterflesjes wordt dunner plastic en vastgezet zodat ze minder op straat gegooid worden. Bij elk product dat wordt verbeterd, gaat ook de verpakking onder de loep, klinkt het.