De Duitse Schwarz Gruppe, eigenaar van discounters Lidl en Kaufland, heeft voor het eerst de kaap van 100 miljard euro omzet overschreden.

Schwarz Gruppe, eigenaar van Lidl en Kaufland, behaalde in 2018 een omzet van 104,3 miljard euro, ofwel een stijging van 7,4%. Het is zo de eerste keer dat de Duitse groep de kaap van 100 miljard euro overschrijdt. Een indrukwekkende prestatie die gestuwd werd door Lidl die een stijging van maar liefst 8,8% optekende en zo een omzet boekte van 81,2 miljard euro. Kaufland groeide daarentegen slechts 1,6% tot 22,6 miljard euro.

Lidl kende, net als zijn rivaal Aldi, een snelle expansie in verschillende belangrijke markten zoals de Verenigde Staten en Groot-Brittannië, waar het marktaandelen wegkaapte van belangrijke retailers. Buiten Duitsland groeit de groep 9%.

De groei van Lidl is deels te wijten aan de weloverwogen investeringen: 7,5 miljard euro in 2018, gedeeltelijk voor de opening van 400 nieuwe winkels en de renovatie van andere. De discounter benadrukt dan ook dat het niet van plan is om te stoppen met investeringen en dat het een gelijkaardige groei verwacht voor 2019.