Zalando trekt weer wat meer de straat op. Het Duitse fashion e-commerce platform wil zijn samenwerking met fysieke winkels zoals Karstadt Kaufhof fors opvoeren om meer omzet te genereren. Het schat dat het 20 à 30 miljoen transacties - met een totale waarde van een miljard euro - mist omdat sommige producten tijdelijk niet in stock zijn.

Vandaag werkt Zalando al met een duizendtal fysieke winkels. Dat aantal moet binnen de vijf jaar groeien tot zo’n 70.000 partners. Hun producten worden op het platform te koop aangeboden en worden vanuit de winkels verzonden. Zalando neemt een commissie op de verkoop via de site. De kosten van het verzamelen, verpakken en verzenden van de bestelling worden door de winkel gedragen.

Volgens Carsten Keller, head of connected retail bij het e-commerce bedrijf, is het een win-winsituatie. Dat vertelde hij aan Reuters op het World Retail Congress. De fysieke winkels, wiens omzet lijdt onder de verkoop van webwinkels, kunnen die opkrikken door ook via Zalando te verkopen. Het winkelpersoneel kan beter benut worden door tijdens de stillere uren de bestellingen te verzamelen. En het bezoek van de e-shoppers die hun bestelling komen ophalen kan ook de verkoop in de winkel stimuleren.

Galeria Kaufhof

In dat kader is vorige week een samenwerkingsakkoord met het grootwarenhuis Galleria Karstadt Kaufhof, gesloten, waarbij acht van zijn winkels in Berlijn hun modeassortiment in de webwinkel van Zalando aanbieden. Indien deze pilot succesvol is, zullen steeds meer winkels deze dienst aanbieden. Zowel Kaufhof als Karstadt worstelen al jaren met het succes van online concurrenten Zalando en Amazon. De samenwerking is bedoeld om de noodlijdende warenhuisketens, die in november 2018 fuseerden, weer op de rails te krijgen.

Overigens werkt Karstadt-Kaufhof ook met Amazon samen. Sinds 2017 kunnen Amazon-klanten hun pakjes afhalen in pakjeskluizen die in de winkels opgesteld staan. Die samenwerking wordt uitgebreid: de bestellingen zullen ook bij de klantendienst opgehaald kunnen worden.

Marc O’Polo

Zalando wil tevens de samenwerking met de fysieke winkels ook buiten Duitsland uitbouwen. Voor het eerst werkt het platform met een keten in het buitenland: Marc O’Polo in Nederland. Voor het eerst is een winkel van de keten - in Den Haag - nu op het platform aangesloten.