Veertig procent van alle items die in België online gekocht worden, zijn kleding, schoenen en accessoires. Zalando neemt het leeuwendeel van deze verkoop voor zijn rekening. De Chinese webshops AliExpress en Wish zijn het populairst voor - vooral goedkope – accessoires. Tachtig procent van de online aangekochte modeartikelen wordt thuis geleverd, 12% in een afhaalpunt en 5% op kantoor.

Dat blijkt uit een Belgische survey van Kynetec in opdracht van bpost bij 6.000 pakjesontvangers.

Naast Zalando, AliExpress en Wish wordt de rest van de online modemarkt onder heel wat grote én kleine spelers verdeeld. Voor grote merken is een webshop een must om het dalend verkeer naar hun fysieke winkelpunten op te vangen én om de juiste doelgroepen aan te spreken. Voor kleine spelers is een webshop net een opportuniteit om makkelijker hun producten aan de man te brengen, omdat een fysiek winkelpunt niet altijd meer nodig is.

Uit de enquête komen vier trends naar voren. 

Een eerste is de groeiende belangstelling voor Aziatische webshops. Bijna een derde van e-commerce bestellingen gebeurt bij leveranciers of platformen uit andere landen, met China op kop. De drempel om (goedkope) aankopen te doen bij platformen als AliExpress of DHgate ligt tegenwoordig een stuk lager, ook al houdt de aankoop soms meer risico’s in voor de klant. De online shoppers maken een afweging tussen de lagere prijs en de mogelijke nadelen zoals een langere levertijd. Voor duurdere stukken gaan ze toch eerder op zoek naar webshops van lokale spelers.

Een tweede trend is dat de online tweedehandsmarkt voor modeartikelen boomt. 2dehands.be is nog steeds de grootste speler op deze markt voor kleding en schoenen. Het belangrijkste platform voor tweedehands accessoires is eBay. Deze spelers krijgen echter stevige concurrentie van nieuwe platformen als Vinted en United Wardrobe. Ook de ‘first hand’ platforms zien het potentieel van deze markt in en bieden hun gebruikers nu ook de mogelijkheid om tweedehands items te verkopen. Voorbeelden zijn Bol.com Plaza of Facebook Marketplace.

De derde trend is dat de online verkopers actie ondernemen om de retours te beteugelen. Kleding en schoenen scoren zoals geweten het hoogst als het gaat om retours. In België zijn de percentages respectievelijk. 22% en 24%. Het hoge aantal retours legt de laatste tijd een enorme druk op de webshops binnen de mode-industrie. Onlangs kondigden grote spelers zoals Zalando en H&M aan dat retours niet meer altijd gratis zijn. Zo probeert Zalando eenmalig gebruik van kleding tegen te gaan door een groot label aan het kledingstuk vast te maken, dat moet blijven zitten als de klant dit wil terugsturen.

Het verbeteren van de ‘customer experience’ is de vierde trend. “Hoewel de wereld voor de consument steeds groter wordt en alles bereikbaar is waar men ook woont, willen consumenten zich toch persoonlijk aangesproken voelen. Zowel online als offline wordt steeds meer ingespeeld op die individuele ‘experience’. “Een webshop kan bijvoorbeeld uw kledingmaten onthouden, zodat u dit de volgende keer niet meer hoeft door te geven of u zelfs voorstellen krijgt op basis van voorgaande bestellingen”, stelt bpost vast.

In dat kader speelt ook de verpakking een steeds belangrijkere rol, stelt het bedrijf. Een mooie verpakking zorgt voor een goede eerste indruk. Een ‘premium packaging’ verhoogt ook de merkperceptie van de klant en versterkt de overtuiging dat het product zijn prijs waard is. Volgens bpost moeten webshops die een volledig gepersonaliseerde experience willen bezorgen, daarom meer aandacht voor de verpakking hebben.