Een vlotte en bevredigende ‘last-mile’ dienstlevering is voor de retailers vandaag belangrijker dan ooit. In de food- en boodschappensector is een perfecte bezorging van nog groter belang: driekwart van de consumenten is bereid om meer online te kopen als die dienstverlening aan hun verwachtingen voldoet. Alleen zijn ze geenszins bereid om ervoor te betalen. Meer online verkopen zet de rentabiliteit van de handelaars daarom zwaar onder druk.

Het Capgemini Research Institute, publiceerde zopas het rapport The last-mile delivery challenge: Giving retail and consumer product customers a superior delivery experience without impacting profitability. Hiervoor werden 2.900 consumenten en 500 supply chain managers in negen landen ondervraagd. Daaruit blijkt dat een perfecte levering het koopgedrag en de loyaliteit van 74% van de kopers positief beïnvloedt. Iets meer dan 40% van hen beschouwt het aanbieden van thuisbezorging als een must. Meer nog: 55% van de consumenten is bereid naar een andere handelaar over te stappen als die een betere en snellere levering aanbiedt.

Maar de verwachtingen ten aanzien van het serviceniveau schaden de winstgevendheid van de retailers. Uit de enquête blijkt immers dat de consument niets of bijna niets wil betalen voor de bezorging van zijn boodschappen. Enkel voor een zeer snelle levering is hij bereid om dat te doen. Voor een levering binnen de twee uren mag de leveringskost tot 4,6% van de waarde van de producten bedragen en voor een ‘same day’ bezorging is dat 4,3%.

Retailers ‘subsidiëren’ thuisbezorging

Over het algemeen kost de ‘last mile’ de retailer gemiddeld 10,1 dollar, terwijl de klant slechts 8,08 dollar betaalt. Uit de enquête blijkt dat de klant gemiddeld slechts 1,4 dollar wil betalen. Slechts 1% is bereid de kost volledig te betalen. Retailers ‘subsidiëren’ met andere woorden hun thuisbezorging, vooral om marktaandeel te winnen.

Bijna alle supply chain managers (99%!) zijn er echter van bewust dat de online verkoop minder winstgevend is dan de offline verkoop. Gemiddeld is ze 19% minder rendabel. Conclusie: hoe meer een retailer online verkoopt hoe kleiner zijn winst. De onderzoekers hebben de simulatie gemaakt voor een hypothetische detailhandelaar in de VS. Uit hun analyse blijkt dat zijn nettowinst over een periode van drie jaar met 26% kan dalen als hij meer online verkoopt, tenzij hij de efficiëntie van de supply chain en van de leveringen drastisch verbetert.

Holistische aanpak

Volgens de onderzoekers van Capgemini komt het er dus op aan om de kosten in de supply chain van de thuisbezorging fors te verlagen. Daarvoor is een holistische aanpak nodig, die de kosten verlaagt in de verschillende onderdelen van de keten. De last mile is de duurste schakel (41% van de totale bezorgingskost). Daar moet de efficiëntie het meest verbeterd worden. Maar ook in de andere onderdelen dient ingegrepen te worden: in het sorteren (21%), het picken en verpakken (16%), de opslag  (13%) en de andere logistieke kosten (11%).

Raadgevingen

Capgemini geeft dan ook een aantal raadgevingen mee aan de retailers:

  • Zij met een kleinere winkelvoetafdruk moeten zeker overwegen om de bezorging uit te besteden aan gespecialiseerde vervoerders.
  • De ‘fulfilment’ locaties moeten verder geoptimaliseerd worden door de winkels in te richten op een vlottere lokale levering, meer in te zetten op ‘dark stores’ en last mile distributiecentra die ook als afhaalpunt kunnen dienen.
  • Meer automatisering en robotisering helpt ook om de kosten te drukken, zeker in de ‘dark stores’. Autonome leveringsvoertuigen zullen in de toekomst eveneens een rol spelen.
  • Ook de deeleconomie kan mogelijkheden bieden, door bijvoorbeeld ‘crowd’ platforms te stimuleren, waarbij klanten boodschappen meenemen voor hun buren.