Wehkamp, een van de grootste e-commerce spelers in Nederland, heeft het afgelopen boekjaar ondanks een vrij forse omzetgroei opnieuw rode cijfers moeten schrijven. Het nettoverlies van RFS Holland Holding – het moederhuis van het online grootwarenhuis, is opgelopen tot 60 miljoen euro, tegen 5 miljoen het jaar daarvoor.

De forse toename van het verlies was vooral het gevolg van een afwaardering van de goodwill van bijna 50 miljoen euro. Andere factoren waren een aantal investeringen (onder andere in de logistiek), de hevige concurrentie in Nederland en klanten die minder op afbetaling kopen. RFS heeft naast Wehkamp het bedrijf Lacent in portefeuille, dat financiële diensten verleent, onder andere aan klanten van de webwinkel. Door strengere regels voor leningen ging diens omzet 7% achteruit.

Wehkamp, het grootste onderdeel binnen RFS, boekte vorig jaar wel 6,7% meer omzet. Die steeg met 43 miljoen tot 678 miljoen euro. De online winkel noteerde 10% meer klanten en 20% meer bestellingen. In augustus vorig jaar stopte het bedrijf de activiteiten in België.

Toch verliest Wehkamp volgens de Nederlandse pers marktaandeel tegenover vooral bol.com en Coolblue. Om het tij te keren werd de gratis verzending ingevoerd (voor bestellingen vanaf 20 euro), wat mee de toename van het aantal klanten verklaart. Maar dat kostte wel 15 miljoen aan inkomsten.

Apax, de Britse private equity die NFS drie jaar geleden overnam van onder meer ex-KPN topman Ad Scheepbouwer, wil de rentabiliteit van Wehkamp opkrikken door meer te focussen op artikelen voor gezinnen: mode, woonartikelen, schoonheidsproducten, items voor kinderen en dergelijke. Witgoed en elektronica wordt nog aangeboden, maar dat gebeurt in partnership met de BCC-keten van Fnac Darty. Daarnaast werden in 2017 twee bedrijven verkocht: Create2Fit (met webshops als Koffiediscounter, Televisiewinkel.nl en Barbecueshop.nl) en interieurwebwinkel FonQ.