Blockchain staat op het punt door te breken in de retail. Lees hoe u uw voordeel kan doen met de nieuwste revolutie in de sector.

Begint u te puffen en te blazen als het over blockchain gaat? De groeiende impact ervan op de retail en FMCG is nochtans niet te onderschatten. Uit een rondvraag die het IBM Institute for Business Value deed bij managers van 203 organisaties, bestaand uit retailers en bedrijven uit de sector van consumer packaged goods in 16 landen, blijkt dat 7% dit jaar al een commerciële blockchaintoepassing hebben. 18% van de ondervraagden is bezig met een blockchaintoepassing op te zetten of investeert erin. Deze ‘first movers’ zijn ervan overtuigd dat blockchain hen kan helpen bij het wegnemen van struikelblokken die ze vandaag ondervinden. 75% van hen viseren nieuwe markten, 69% zien mogelijkheden om informatierisico’s uit te schakelen en 64% ziet in blockchain een mogelijkheid om beter om te gaan met wet- en regelgeving.

Wat is het?

Blockchain is te vergelijken met een register of een databank waarin alle stappen van een transactie of een keten van transacties vastgelegd wordt. Elke stap krijgt een tijdstempel en wordt daarna toegankelijk voor alle participanten. Individuele participanten kunnen een toevoeging aan het register niet meer veranderen: er kunnen alleen nog aanpassingen gebeuren met goedkeuring van iedereen. Op die manier ontstaat er een keten van vertrouwen – vandaar de naam van de technologie - die tussenpersonen overbodig maakt: bedrijven kunnen rechtstreeks zien wat er gebeurt. Elke participant is dus verantwoordelijk voor wat hij doet. Het zorgt niet alleen voor vertrouwen, maar ook voor perfecte transparantie. Iets wat tussen zakelijke partners, maar evengoed tussen merken en consumenten, van cruciaal belang is.

De bedrijven die nu al blockchain gebruiken of op punt staan het te gebruiken, zien verschillende voordelen in de toepassing ervan: productveiligheid en -authenticiteit, optimalisatie van de supply chain, financiën, operationele processen, promotiemanagement, customer engagement en co-creatie. Ze verwachten niet alleen dat ze tijd en geld kunnen besparen en risico’s kunnen beperken dankzij blockchain, maar ook dat ze nieuwe businessmodellen kunnen creëren of voor disruptie kunnen zorgen in hun sector. De opportuniteiten liggen zowel aan de leverancierskant als aan de kant van de consumenten. 

265 miljard euro besparen

De allereerste toepassingen van blockchain waren te vinden bij het traceren van de oorsprong van vis, andere voedingsproducten of diamanten. Door het bijhouden van een register hebben de andere participanten de zekerheid dat een bepaald product echt is of veilig om te consumeren, of in overeenstemming is met bepaalde normen op vlak van milieu- en/of arbeidsregelgeving. Blockchain is om die reden ook ideaal om te beletten dat namaakproducten op de markt komen. Greats, een Amerikaanse sneakerproducent, gebruikt blockchain en smart tags in zijn schoenen om namaak tegen te gaan. Geen overbodige luxe: namaak kost de mode-industrie jaarlijks tientallen miljarden dollars. 

Maar niet alleen de mode-industrie toont concrete interesse. Van Walmart tot Nestlé en Unilever: ze zijn allemaal bezig met blockchain(projecten). Nog een toepassing ervan is namelijk de optimalisatie van supply chains. Vandaag kost het gebrek aan zichtbaarheid op de supply chain organisaties naar schatting 300 miljard dollar (265 miljard euro) per jaar. Door het gebruik van blockchain wordt de leveranciersketen helemaal zichtbaar en transparant: elke stap in de keten wordt nauwkeurig bijgehouden, waardoor onzekerheid of gebrek aan vertrouwen verdwijnt. Tegelijk kunnen bottlenecks bij leveranciers of onverwacht oponthoud bij bijvoorbeeld de douane meteen gedetecteerd worden. Het is ook geknipt voor het bijhouden van producten in een ‘cold chain’, producten waarbij het van cruciaal belang is dat ze vers gehouden worden. Zodra er een verandering is in de omstandigheden waarin het product vervoerd wordt, worden de participanten van het register verwittigd. Het is net die transparantie en traceerbaarheid die het ideaal maakt voor de retail en de sector van de FMCG.

Niet meer naast te kijken

Voor consumenten biedt blockchain ook een belangrijk voordeel: de authenticiteit en veiligheid van goederen kan geverifieerd worden. Op die manier kunnen producten die lokaal of ethisch verantwoord geteeld worden, perfect gecontroleerd worden. Tegelijk kunnen retailers en merken gericht producten promoten en inzicht krijgen in wat consumenten willen. Net die meer gerichte en accurate manier om promoties te managen is één van de troeven van blockchain. Verschillende bedrijven in de supply chain kunnen ook data met elkaar delen, waardoor ze een vollediger beeld krijgen van wie hun klanten zijn. Consumenten kunnen op volledig vrijwillige basis participeren in de blockchain. Tegelijk kunnen ook disputen makkelijker geregeld worden, omdat de supply chain perfect transparant is.

Veel bedrijven en organisaties zien het belang van blockchain in: bijna 70% verwacht een productienetwerk te hebben binnen de drie jaar. Wie nog niet met blockchain werkt, moet dat zo snel mogelijk doen. Eén van de belangrijkste struikelblokken zijn de juiste vaardigheden voor het uitvoeren van blockchain. Net daarom zijn er meer software-ontwikkelaars nodig om van de technologie een succes te maken. Veel organisaties uit de industrie beseffen vandaag al dat het nodig is om strategische partnerships op poten te zetten om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. De mogelijkheden die blockchain biedt, zijn zo groot dat managers niet meer naast de voordelen kunnen kijken.

U vindt de white paper van IBM Institute for Business Value hier.