Unilever hield gisteren zijn jaarlijkse marketingcongres in Londen. Volgens de Financial Times, die de speech van de marketingdirecteur van Unilever kon inkijken, dreigt het bedrijf ermee om zijn online advertenties bij Google en Facebook te stoppen als ze niet snel iets doen aan fake news en haatdragende boodschappen.

“Als een van de grootste adverteerders ter wereld kunnen we het ons niet permitteren dat onze klanten niet vertrouwen wat ze online te zien krijgen”, zei Keit Weed, marketingdirecteur van Unilever, tijdens het jaarlijkse congres over digitale marketing. Met deze boodschap richtte de marketingdirecteur zich rechtstreeks aan het adres van de twee belangrijkste online spelers: Facebook en Google.

“We kunnen niet doorgaan met het pompen van geld in een digitale ‘supply chain’ - een die meer dan een kwart van onze advertenties levert aan onze klanten - die soms niet veel beter is dan een moeras in termen van transparantie”, benadrukt Weed. “Unilever zal niet investeren in platformen of kanalen die onze kinderen niet beschermen of die aanzetten tot verdeeldheid, woede en haat… We zullen voorrang geven aan investeringen in verantwoorde platformen die de maatschappij positief beïnvloeden.”

"2018: het jaar van het vertrouwen"

Volgens wetenschappelijk onderzoek, dat Unilever naar voren bracht, heeft het consumentenvertrouwen in sociale media een nieuw dieptepunt bereikt en dat is te wijten aan misleidende of illegale content. “In 2017 werd er vooral ingezet op mobiele video en spraakherkenning, maar 2018 wordt het jaar van het vertrouwen of het jaar waarin klanten zich tegen de technologiereuzen keren”, besluit Unilever.

Unilever is de tweede grootste adverteerder ter wereld. Elk jaar spendeert het bedrijf miljarden euro’s aan online advertenties. Platformen als Google en Facebook moeten de dreiging dan ook erg serieus nemen. Als fake news en haatberichten niet snel verdwijnen, valt immers een van hun belangrijkste adverteerders weg. 

Betere detectie van kwaliteitsvolle nieuwsbronnen

Hoewel er een serieuze boze wolk boven het hoofd van Facebook hangt, vindt de technologiereus het een goed idee dat grote adverteerders als Unilever zich inzetten in de strijd tegen online racisme, seksisme en terrorisme. Volgens Campbell Brown, hoofd van de news partnerships, is Facebook nochtans op de goede weg om fake news aan te pakken. “We slagen er steeds beter in om kwaliteitsvolle nieuwsbronnen te detecteren en die vervolgens ook onder de aandacht te brengen binnen de feeds”, aldus Brown.

Vorig jaar zetten verschillende grote bedrijven hun samenwerking met Google, en specifiek met Youtube, al stop. De reden? Enkele zeer slecht geplaatste advertenties, bij extremistische video’s van onder meer ISIS en David Duke de voormalige leider van de racistische Ku Klux Klan.