Dior test de nieuwe augmented reality-filter op Instagram en laat gebruikers van het platform zo toe om virtueel de ‘DiorSoLight’-zonnebril uit te proberen. De Franse modeketen is één van de eerste in haar branche die experimenteert met de nieuwe augmented reality-filters. Dat schrijft WDD.

Het Franse Dior waagt zich steeds meer aan augmented reality en test sinds kort de nieuwe augmented reality-filter die recent gelanceerd werd op Instagram. Deze is beschikbaar via de Instagram Stories-functie. Dankzij de filter kunnen gebruikers onder meer de ‘DiorSoLight’-zonnebrillen of de hoofdband waarop ‘Christian Dior J’Adior’ geschreven staat, zelf virtueel uittesten.

De filter geeft abstracte motieven weer op basis van de op dans geïnspireerde lentecollectie van Dior. De accessoires verschijnen als achtergrondmotieven in een geanimeerde caleidoscoopachtergrond die trouwens verschilt  voor elke gebruiker, gezien de filter zich aanpast aan de omgeving waarin een Instagram-user zich bevindt. “Augmented reality is een enorm belangrijk aspect in de luxesector die de communicatiestrategie van grote modeketens drastisch verandert”, vertelt Morin Oluwole, hoofd luxe bij Instagram, aan WWD.

De filter, die geïntroduceerd werd op de ‘Dior herfst 2019’-show in Parijs op 26 februari, werd tijdens de eerste week al ruim 2,6 miljoen keer bekeken door maar liefst 2.216.802 gebruikers. En dat niet alleen via Dior-Instagrampagina, maar ook via pagina’s van bekende modellen als Karlie Kloss en Natalia Vodianova die het experiment deelde. Naar verluidt zouden zo’n 446.127 gebruikers de filter zelf hebben uitgetest.

Dior is zich ervan bewust dat AR-filters een manier zijn om reclame te maken. “Om de filter te testen moeten gebruikers ofwel het merk volgen op Instagram of hun profiel bezoeken. De filter kan ook gebruikt worden door iemand die het een vriend ziet gebruiken op Instagram Stories wat in feite betekent dat Instagram AR-filters ontworpen zijn om viraal te gaan. Ze zorgen voor enorme groeimogelijkheden” vervolgt Oluwole.

Het is trouwens niet de eerste keer dat Dior AR-filters gebruikt. In september vorig jaar testte het nog een AR-filter op Facebook voor zijn ‘DiorColorQuake’-zonnebrillen.

Foto: Website Dior

Erwin Vandenbosch