Cdiscount, na Amazon de nummer 2 van de Franse e-commerce, gaat nu ook internationaal. De vier eerste doelmarkten zijn België, Duitsland, Italië en Spanje. De distributie zal vanuit de logistieke centra in Frankrijk plaatsvinden door DPD. De levertijd in ons land bedraagt 48 uur.

Cdiscount, een dochteronderneming van de Groupe Casino, is in Frankrijk een veteraan onder de Franse webshops: de online winkel bestaat al sinds 1998. Inmiddels is de site ook een marktplaats geworden. Die is ook toegankelijk voor buitenlandse verkopers. Zij vertegenwoordigen nu de helft van de externe verkopers. Met 40 miljoen producten in de online winkel en 3,4 miljard euro omzet in 2017, is Cdiscount een referentie in Frankrijk. Een derde van de Franse huishoudens is er klant.

Het e-commerce platform van de groep Casino schakelt nu een versnelling hoger door de markt in vier buurlanden aan te boren: België, Duitsland, Italië en Spanje. Deze vier landen vertegenwoordigen een markt van 200 miljoen consumenten. Klanten in deze landen kunnen hun producten op het platform met hetzelfde gemak bestellen als in Frankrijk. In eerste instantie worden enkel de producten van minder dan 30 kg aangeboden. Medio juli worden er wijnen aan het aanbod toegevoegd en in het najaar producten met een gewicht van meer dan 30 kg.

De klanten buiten Frankrijk kunnen kiezen tussen thuisbezorging (tegen betaling, waarbij de kosten variëren van 19,99 tot 31,99 euro) of gratis bezorging (voor bestellingen van meer dan 25 euro) in een afhaalpunt. Dankzij een partnerschap met Chronopost zal Cdiscount haar klanten die in België en Spanje wonen, binnen de 48 uur kunnen beleveren en haar klanten die in Italië of Duitsland wonen binnen de 72 uur. Chronopost is een zusteronderneming van DPD. Binnen enkele dagen opent Cdiscount afhaalpunten in België (700 punten), Spanje (1.500) en Duitsland (14.500). Vermoedelijk zullen dat de Pickup Points zijn van DPD.

Om aan de eisen van deze internationale klantenkring te voldoen, werd een speciale telefonische klantenservice in het leven geroepen.

Partnersites

Parallel hieraan zullen de 250.000 producten die Cdiscount zelf in haar webwinkel aanbiedt in het najaar ook in het buitenland verkopen via de sites van Europese partners zoals Pixmania (in België en Italië), Real (Duitsland), e-price (Italië) of VidaXL (Spanje, Italië en Duitsland). In september volgen de producten die op de marktplaats verkocht worden.

Internationaliseringsstrategie

Volgens Cdiscount is de uitbreiding naar de vier buurlanden een verdere stap in haar internationaliseringsstrategie. De ambities zijn niet alleen Europees, maar ook wereldwijd. In dat kader bestaat al een partnership met de verzendingsdienst ColisExpat. Hiermee kunnen klanten bestellingen van minder dan 30 kg (tegen voordelige tarieven) wereldwijd verzenden.

Voorlopig is van deze internationalisering in de webshop nog maar weinig te merken. De site www.cdiscount.com is nog steeds eentalig (in het Frans). Afgezien van de .be-extensie (die de gebruiker automatisch naar cdiscount.com schakelt), werken de .de,.it en.es-extensies niet. Er is dus nog werk aan de (web)winkel.