bpost gaat tegen 2030 50% van haar dieselvoertuigen vervangen door een elektrisch alternatief. Over heel België zullen er tegen 2022 zo’n 600 nieuwe elektrische bestelwagens ingezet worden. Tegen 2030 zullen dat er meer dan 3.400 zijn. 

De Belgische consumenten kopen steeds vaker bij webshops, wat leidt tot een groeiende pakjesdistributie. Om deze groei ook ecologisch op te vangen en binnen de top van de meest duurzame logistieke spelers te blijven, heeft bpost nieuwe CO2-reductie objectieven opgesteld voor 2030. 

Het bedrijf zegt dat het sinds 2007 zijn CO2-uitstoot met bijna 40% heeft verminderd. Het wil die voortrekkersrol blijven spelen en heeft als doelstelling tegen 2030 de CO2-uitstoot uit zijn activiteiten met minstens 20% te verminderen. Om deze doelstelling te behalen zal bpost dus intensief elektrische voertuigen inzetten.

bpost heeft nu het grootste elektrische voertuigenpark van België, met 2.652 elektrische fietsen, 324 elektrische driewielers en een (niet nader vermeld) aantal elektrische bestelwagens. Dat wagenpark wordt nu uitgebreid met een nieuw type voertuig van Franse makelij, de Colibus. Dat is 100% elektrisch en kenmerkt zich door een ergonomische vormgeving.

Het voertuig zal worden ingezet voor de uitreiking van pakjes en zal in stedelijk gebied de middelgrote diesel bestelwagens vervangen. Het heeft een laadcapaciteit van meer dan 100 pakjes. bpost testte het gedurende tien maanden, onder andere in Antwerpen. De Colibus wordt nu ook in andere steden ingezet.

De plannen rond de elektrische voertuigen worden door bpost aangekondigd naar aanleiding van de inhuldiging van een zonnepaneleninstallatie op het dak van het sorteercentrum van Antwerpen. De 3.700 fotovoltaïsche panelen werden geïnstalleerd door Engie Fabricom en hebben een capaciteit van 1 MWh. Met deze nieuwe installatie in Antwerpen heeft bpost nu in totaal 33.000m² zonnepanelen op zijn verschillende gebouwen in België. De andere locaties zijn de sorteercentra in Gent, Luik en Charleroi.