Tijdens de eindejaarsperiode en de maand januari testte bpost in een selectie postkantoren en postpunten een nieuwe verpakking, speciaal ontworpen voor het verzenden van glazen flessen. De eerste resultaten zijn veelbelovend, maar worden momenteel verder geanalyseerd. Over een uitrol van de zogenaamde ‘Bottle Box’ is nog niet beslist.

Volgens bpost is er in de markt een grote belangstelling voor het verzenden van glazen flessen wijn, champagne, exclusieve olijfolie enzovoort. Instinctief hebben veel mensen (nog) geen vertrouwen in het versturen van vaak dure flessen. Onderzoek van GfK Belgium voor bpost over het online aankopen van wijn bevestigt dat: maar liefst 73% van de Belgen zegt nooit wijn online te kopen uit vrees dat de fles niet heel op haar bestemming geraakt.

Uit de studie blijkt tevens dat niet alleen particulieren hun twijfels hebben. Hoewel ze het potentieel ervan inzien, hebben nog maar weinig wijnhandelaars een webshop. Wat hen tegenhoudt is het extra werk en de vrees voor schade bij de levering.

Een fles per verpakking

“Voor deze test hebben we ons gericht op de particulieren en kmo’s die occasioneel flessen versturen, niet de industriële verzenders en grote webshops, die hun eigen oplossingen hebben. Dat kan zowel iemand zijn die een fles dure wijn als kerstcadeau verstuurt, als een wijnhandelaar met een kleine webshop of een kmo die een relatiegeschenk verstuurt”, legt bpost woordvoerster Barbara Van Speybroeck uit.

“We hebben hiervoor in zo’n 17 postkantoren en -punten een speciale verpakking verkocht waarin een fles past en volledig vast zit. De verpakking bestaat uit twee lagen speciaal karton en een beschermingsfolie. Ze kan dus tegen een stootje. De afmetingen zijn 50 bij 14 bij 15 cm”, klinkt het verder.

De doos werd verkocht aan een prijs van 9,95 euro ‘all-in’. Dit betekent: de verpakking, de verzending en een verzekering.

“bpost onderzoekt wel meer nieuwe producten, niet altijd om ze onmiddellijk in te zetten, maar ook om de markt te testen en te anticiperen op eventuele toekomstige evoluties. In dit geval was het de bedoeling om een antwoord te krijgen op vragen als: is er hier een markt voor? Hoe ervaren de klanten het product? Wie heeft er het meeste interesse voor? (De particulier of de kmo?) Ligt de markt vooral in C2C, B2B of B2C? Hebben de klanten vertrouwen in de Bottle Box?”, zegt Van Speybroek.

Nog een belangrijke vraag is in hoeverre de vraag naar zo’n product seizoensgebonden of eerder structureel is. “Daarom verliep de test zowel tijdens de eindejaarsperiode als tijdens een ‘normale’ maand”, zegt ze nog.

Voorlopige resultaten

“De eerste resultaten zijn binnen en die leren ons nu al veel bij. Zo blijkt dat er naast de ‘all-in’ formule ook vraag is naar ‘à la carte’, waarin de klant apart mag kiezen voor de verpakking, de verzending en/of de verzekering om de prijs te drukken. Een tweede vaststelling is dat de verpakking eruit moet zien als een feestelijke ‘gift box’ en niet als een bruine kartonnen doos. Dat emotionele aspect speelt blijkbaar een grote rol”, voegt ze toe.

Op gebied van transport en aflevering zelf is de test zéér positief verlopen. Er werd geen enkel incident gemeld.

Wat als eerder negatief werd ervaren, is dat de klant zelf de doos in elkaar moet steken. “Dat bleek niet altijd even vlot te gebeuren. Dat kan contraproductief werken. Daarom moeten we bijvoorbeeld kijken welke andere types verpakkingen er op de markt bestaan”, erkent Van Speybroeck.

Verder verfijnen

“Operationeel was de test een succes, maar we kunnen nog geen beslissing nemen wanneer en of we de Bottle Box gaan uitrollen. We moeten nog wat verder sleutelen aan het concept en aan het product zelf. Zo bekijken we of de verpakking ecologischer kan, door bijvoorbeeld geen plastic folie te gebruiken”, zegt ze tot slot.