Newpharma.be viert dit jaar haar tienjarig bestaan met een omzetgroei van 40%. De Luikse online apotheek overschrijdt zo de 80 miljoen euro. Ze verkoopt nu ruim 35.000 farmaceutische en parafarmaceutische producten in 12 landen. Haar belangrijkste markten zijn België, Frankrijk, Nederland en Duitsland. Om de groei te bestendigen gaat ze investeren in extra logistieke capaciteit in de haven van Luik.

Newpharma.be startte in 2008 met de online verkoop van farmaceutische en parafarmaceutische producten vanuit een fysieke apotheek in Luik. Naast medicijnen zonder voorschrift zijn dat cosmetica, voedingssupplementen en ...speciale dierenvoeding. Tien jaar later is de omzet geëxplodeerd en telt het bedrijf 200 medewerkers, waarvan 140 in de logistiek. Tussen nu en 2020 zullen jaarlijks 50 tot 100 nieuwe medewerkers aangeworven worden voor de logistiek, de klantendienst en de apotheek.

Die exponentiële groei ontsnapte niet aan de aandacht van de groep Colruyt. Samen met Korys, de holding van de familie Colruyt, nam ze vorig jaar een participatie van 65% in Newpharma.be. “2018 is een mijlpaal waarin ons platform niet alleen de prijs voor beste e-commerce website behaalde, maar ook die van scale-up van het jaar”, zegt CEO en medeoprichter Jérôme Gobbesso . “Wij kijken nu al uit naar de komende tien jaar en de nieuwe manieren waarop wij onze patiënten beter kunnen bedienen. Wij bereiden ons voor op de problematiek rond ‘online doctors’, de digitalisering van voorschriften - of de medicijnen nu vrij verkrijgbaar of op voorschrift zijn -, gedeelde patiëntendossiers of m-Health”.

Nieuw magazijn

Om zowel op de groei als deze nieuwe evoluties te kunnen inspelen, investeert de online apotheek in een zeer performante IT en in logistiek. Vandaag beschikt het over een logistiek centrum van 7.600m² in Luik, die nog wat capaciteitsreserve heeft. “Van zodra het nodig blijkt zullen in dezelfde straat een nieuw gebouw van 20.000m² bouwen, waarvoor de concessie binnen is. Naar verwachting zullen we in 2019 op de startknop drukken en in 2020 moet het nieuwe gebouw klaar zijn”, zegt Philippe Detry, COO van Newpharma.be.

Vandaag verzendt het bedrijf ongeveer 120.000 pakjes per maand. Onlangs is een piek opgetekend van 7.000 bestellingen op één dag. Voor de verzending doet het bedrijf een beroep op DPD.

Enquête

Naast IT en logistiek investeert Newpharma ook in marktobservatie. Het voerde onlangs een enquête over het online koopgedrag in België. Hieruit blijkt dat bij de redenen om van een online apotheek gebruik te maken, vooral de mogelijkheid om gemakkelijk prijzen te vergelijken belangrijk is (35%). Dit wordt op de voet gevolgd door de aankoop van producten (31%), de mogelijkheid om productbeschrijvingen te bekijken (26%) en ten slotte de vergelijking van de verschillende producten die op de markt beschikbaar zijn (23%).

Aan de andere kant blijven de aantrekkelijkheid van prijzen (68%), de vrijheid om op eender welk moment te bestellen (41%) en de diversiteit van leveringsmethodes (39%) de belangrijkste criteria voor de 60% respondenten die al eens aankopen hebben gedaan bij een online apotheek.

De meeste ‘patiënten’ zijn vrouwen (68%) en de meerderheid is tussen 26 en 55 jaar oud (69%). De drie bestverkochte producten zijn schoonheidsproducten (19%), producten voor zwangerschap/baby/kinderen (13%) en geneesmiddelen zonder voorschrift (12%).

Apothekers

“De minderheid van respondenten die aarzelen om aankopen te doen bij online apotheken, wijst op het belang van advies van de apotheker. Dit is een normale reactie. Daarom hebben we een volledig team apothekers dat zich uitsluitend bezighoudt met de omkadering en opvolging van patiënten. Naast het beantwoorden van vragen voor, tijdens en na de bestelling, nemen ze regelmatig proactief contact op met de patiënt om ervoor te zorgen dat hij over alle nodige informatie beschikt”, voegt Gobbesso toe.

Op de foto: Philippe Detry (COO), Jérôme Gobbesso (CEO & co-founder), Mike Vandenhooft (CMO & co-founder)