De BeCommerce Market Monitor rapporteert voor het derde kwartaal een stijging van de online uitgaven van 6% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Deze groei was vooral aan de producten te danken, want de uitgaven voor de diensten stijgen nog amper. Tijdens de eerste drie kwartalen van 2018 spendeerden de Belgische verbruikers in totaal 7,89 miljard euro online (+7%). De stijging van de omzet is meer uitgesproken in Vlaanderen dan in Wallonië.

De BeCommerce Market Monitor, een grootschalig onderzoek dat in opdracht van BeCommerce wordt uitgevoerd door GfK, toont dat 18% van de bestedingen in België nu online gebeuren. Dat hoog percentage is vooral te danken aan de diensten: de top drie van de bestedingen bestaat uit vliegtuigreizen/accommodatie (niet in pakket), tickets voor attracties en evenementen, en pakketreizen. Vlamingen besteden online duidelijk meer aan diensten (68% van de uitgaven in die categorie) dan de Walen en de Brusselaars (61%). In Wallonië gaat het aandeel online bestedingen op vlak van diensten zelfs lichtjes achteruit. Dat lijkt erop te wijzen dat de markt van de online diensten matuur is geworden.

Diensten groeien nog amper

Dat wordt bevestigd door de kwartaalcijfers: de uitgaven stegen met 6% tegenover het derde kwartaal van 2017, tot 2,6 miljard euro. De online omzet van de producten groeide echter met 11,6% tot 11,2 miljard, terwijl die van de diensten met amper 1,7% toenam tot 1,4 miljard. Het kantelmoment waarop meer producten dan diensten online worden verkocht, lijkt dus nabij.

Overigens groeien de gemiddelde online uitgaven in België niet meer zo sterk. De Belg spendeerde gemiddeld 367 euro online tijdens het derde trimester, of 15 euro meer (+4%) dan een jaar eerder.

“De cijfers van het derde kwartaal tonen op vlak van uitgaven een verschil tussen de verschillende landsdelen. Zo kende Vlaanderen (9%) een grotere stijging van het aantal online uitgaven in vergelijking met Wallonië/Brussel (5%)”, stelt Sofie Geeroms, managing director van BeCommerce. Dat blijkt overigens ook uit de percentages van de grootste stijgers.

Grootste stijgers

Speelgoed, kleding en health & beauty waren de sterkste groeiers tijdens het derde kwartaal. In Vlaanderen stegen de online bestedingen binnen de categorie ‘speelgoed’ van 29% in 2017 naar 44% dit jaar. Voor Wallonië en Brussel stijgt dat aandeel van 23% naar 33 procent.

Het aandeel van online uitgaven binnen de categorie kleding gaat ook sterk vooruit: in Vlaanderen van 12% in 2017 naar 15% dit jaar en in Wallonië/Brussel van 16% naar 20%.

Hoewel het online aandeel van bestedingen voor health en beauty met 3,5% in 2018 nog steeds klein is, kent deze categorie wel een sterke omzetstijging: +25% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Smartphone populairder

Uit de Market Monitor blijkt ook dat de smartphone vaker wordt  gebruikt om online te winkelen. “27% van de kopers gebruikte voor minstens één aankoop dit kwartaal zijn smartphone, versus 22% een jaar eerder.”, zegt Geeroms. De laptop blijft echter domineren met een stabiel aandeel van 56%. Op de tweede plaats staat de desktop met 31%. In het derde kwartaal van 2017 was dit nog 34%.

De meest populaire online betaalmethodes blijven Bancontact (1e plaats met 50%) en de kredietkaart (2e plaats met 47%). Paypal is aan een opmars bezig en bevindt zich nu op de derde plaats, met 29% (25% een jaar eerder).